Berlingske Business

Japans produktionen og detailsalg overrasker igen negativt

JAPAN-STOCKS
De svage produktionsdata i Japan bliver fulgt til dørs af en skuffende udvikling i detailhandlen. Foto:

Såvel den japanske industriproduktion som detailsalget skuffer i august. Det viser ny statistik fra myndighederne i Tokyo onsdag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Industriproduktionen i august faldt 0,5 pct. set på månedsbasis, mens der i forhold til august sidste år var tale om en stigning på beskedne 0,2 pct.

Det var klart skuffende i forhold til den ventede fremgang på 1,0 pct. fra juli, og den stigning på 1,8 pct., som var estimeret i forhold til august sidste år.

De svage produktionsdata bliver fulgt til dørs af en skuffende udvikling i detailhandlen.

JAPAN-ECONOMY

Salget var uændret i august i forhold til juli, og set på årsbasis øgedes salget med blot 0,8 pct.

Analytikerne havde ventet stigninger på 0,5 pct. på månedsbasis og på 1,2 pct. i forhold til august sidste år.

De skuffende data får økonomerne til at pege på risiciene i den japanske økonomi.

- Risikoen for en recession er stigende. Produktionen er temmelig svag, ført an af afmatningen i Kina og et sløjt indenlandsk privatforbrug. Der er ingen tegn på, at produktionen kommer sig specielt hurtigt, siger økonom Toru Suehiro fra Mizuho Securities Co i Tokyo til Bloomberg News.

Eneste positive overraskelse er salget hos de store detailhandlere. Her steg salget 1,87 pct. i august, hvor der var ventet en stigning på 1,3 pct.

Det er dog fortsat et fald i forhold til julis stigning på 2,1 pct. i salget hos de store detailhandlende.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Afkastene i Sampensions markedsrenteprodukt 3 i 1 Livspension har været ganske pæne og landede i 2016 på 8,4 % for en 45-årig kunde med moderat risiko. Dermed placerer Sampension sig foran mange konkurrenter på årets afkast.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen