Del : SMS
Berlingske Business

Italiensk topchef arresteret for bestikkelse

bestikkelse
Giuseppe Orsi, topchef for den delvist statsejede koncern Finmeccanica, blev i går morges hentet af politiet i sin villa ved Lago Maggiore. Foto:

Topchefen for Finmeccanica, koncernen bag den københavnske metro, er arresteret i en sag om bestikkelse for et stort millionbeløb.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det ville vel svare til, at Mærsk-chefen Nils Smedegaard Andersen blev afhentet på bopælen i Rungsted en tidlig morgen og kørt ind til politigården, stillet for dommervagten og fængslet, sigtet for korruption.

Den slags er utænkeligt i Danmark, men Danmark er ikke Italien, og tidligt i går morges blev den administrerende direktør for industrikonglomeratet Finmeccanica, Giuseppe Orsi, hentet af carabinierierne i sin villa oppe ved Lago Maggiore, nordøst for Milano.Orsi er sigtet for at have betalt i alt 51 millioner euro bestikkelse i forbindelse med salget af 12 helikoptere til Indien, og direktøren for Finmeccanicas helikopterproducerende datterselskab, AgustaWestland, fik også bevæbnet besøg i går. Bruno Spagnolini, som AgustaWestland-chefen hedder, blev dog kørt hjem til sig selv og sat i husarrest, men Giuseppe Orsi er kommet i fængsel.To schweiziske statsborgere er også blevet arresteret, sigtet for at have hjulpet med at sende de brune kuverter i omløb, efter at de var blevet fyldt med penge fra »sorte« eller hemmelige konti, og carabinierierne foretog i går morges husundersøgelser både hjemme hos de arresterede og på et par af AgustaWestlands kontorer.De 12 helikoptere blev solgt til det indiske luftvåben i 2010 for 556 millioner euro, og rygterne om bestikkelse har cirkuleret i lang tid. I lige så lang tid har Orsi nægtet ethvert kendskab til bestikkelse, og han har offentlig tilbudt at gå af, hvis den italienske regering skulle ønske det. Hvad den så åbenbart ikke har ønsket.I Indien følger man naturligvis sagen med stor interesse, og også her kan Finmeccanica vente problemer. »Vi vil gå til problemets rod. Hvis anklagerne for bestikkelse bliver bevist, vil passende skridt blive taget,« siger en anomyn embedsmand fra det indiske forsvarsministerium til Reuters.

Ejer dansk metroselskab

Finmeccanica er en vidtfavnende koncern med aktiviteter inden for mange industrigrene, og den har en årlig omsætning på omkring 17 milliarder euro eller godt 125 milliarder danske kroner, det vil sige et sted mellem Novo Nordisks og Mærsks årsomsætning.

Et af Finmeccanicas mange datterselskaber er AnsaldoBreda, som har leveret udstyret til den københavnske metro.Et andet datterselskab er Ansaldo STS, som er medejer af Metro Service A/S, det selskab, der i dag driver metroen i København.Finmeccanicas største aktionær er den italienske stat, som ejer 30,2 procent af aktiekapitalen, for Finmeccanicas historie går nemlig tilbage til den fascistiske tid, da staten gik ind og overtog skrantende industrivirksomheder for at redde arbejdspladser. Det varede en verdenskrig, et regimeskift og to menneskealdre, før man i begyndelsen af 1990erne tog fat på at privatisere Finmeccanica, men staten ejer altså stadig en betydelig post aktier.

Ingen overraskelse

Sagen har naturligvis politiske udløbere, idet en del af bestikkelsespengene, angiveligt ti millioner euro, på en eller anden måde skal være endt hos Berlusconis norditalienske støtteparti, Lega Nord. Partiet, hvis leder, Roberto Maroni, er en personlig ven af Orsi, nægter dog enhver forbindelse med sagen.

Berlusconi selv har ingen påstået indblandet, men den fungerende regeringschef, Mario Monti, sagde på italiensk TV i går, at »det er nødvendigt at styrke kampen mod korruption, noget som vi ikke er lykkedes med at gøre på grund af modstand fra højre«.Sagen kan dog heller ikke komme bag på Monti, eftersom statsadvokaturen i Napoli har efterforsket i den siden 2011. Napolitanerne måtte senere sende papirerne videre til kollegerne i den lille norditalienske by Busto Arsizio, hvor AgustaWestland har sit juridiske hjemsted, og det forsinkede måske sagen, men det standsede den ikke: I september kom det frem, at Giuseppe Orsi selv var en af dem, der blev efterforsket mod.I 2010, da inderne købte de famøse 12 helikoptere, var Orsi nemlig chef for Agusta­Westland.Siden blev Orsi både koncernchef og bestyrelsesformand, fordi den daværende Berlusconi-regering trak ham op i koncernledelsen for at rydde op efter et par andre korruptions- og bestikkelsesaffærer i Finmeccanica. Men det viste sig altså, at Orsi selv slæbte snavset ind.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere