Del : SMS
Berlingske Business

Italienere er blevet 40 pct. fattigere på 10 år

pix-italien
De økonomiske problemer har også medført uroligheder i Italien. Her sidste år i Rom. Foto:

Krisen kradser i støvlelandet - den gennemsnitlige husholdnings formue i Italien er styrtdykket på et årti.

Artiklen fortsætter under annoncen
Italienerne siger, at de køber langt færre lukusvarer, end de gjorde før krisen blev en realitet. Og det er ikke mærkeligt - en italiensk gennemsnitshusholdning har nemlig langt mindre på kistebunden end tidligere, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Tænketanken Censis, der hører hjemme i Rom, er kommet frem til, at gennemsnitshusholdningen i dag har aktiver til en værdi af 15.600 euro (116.000 kroner), hvilket er 40,5 procent mindre end for 10 år siden. Det påvirker i høj grad familiernes forbrugsmønster - 73 procent af de adspurgte siger i tænketankens undersøgelse, at de i dag køber billigere madvarer og i højere grad benytter sig af tilbudsvarer.

40 procent siger, at de har måttet aflyse ferier, mens 65 procent afslører, at de brugere biler og scootere mindre for at spare benzinpengene.

Italienernes problem er ikke bare den ballade, der blev udløst af nedsmeltningen i den amerikanske banksektor i 2008. Italien har været under økonomisk pres siden årtusindeskiftet, hvor den pludselig fik problemer med at holde væksten oppe. Helt galt gik det i 2009, hvor recessionen blev en realitet, og siden har nationen kæmpet for at komme op af krisens hængedynd.

Det går svagt fremad, men efter den græske gældskrise blev en realitet, er der kommet et ekstra pres på politikerne i støvlelandet. De kæmper med en meget stor offentlig gældsbyrde og et marked, hvor investorer kun vil købe statens obligationer til høje renter.

Det i kombination med tårnhøj ungdomsarbejdsløshed og et politisk miljø, der ikke ligefrem fordrer stabilitet, gør fremtiden uvis for Italiens indbyggere - og sender både formuer og forbrug ned.

Sådan er situationen i hvert fald, hvis man er blandt flertallet af italienere.

Kriseårene har nemlig samtidig øget den økonomiske ulighed i samfundet. Undersøgelsen fra Censis viser, at samtidig med, at gennemsnittet er blevet fattigere, så er antallet af husholdninger, der er mere end 500.000 euro værd, fordoblet, skriver Reuters.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere