Berlingske Business

Hver femte deltager i Davos-topmødet er nu kvinder

Davos
World Economic Forums topmøde i Davos blev åbnet mandag aften med det hidtil største antal kvindelige deltagere. Lige godt 20 pct. af de 3.000 deltagere er kvinder. Fire ud af 22 danskere er kvinder.

World Economic Forums topmøde i Davos blev åbnet mandag aften med det hidtil største antal kvindelige deltagere. Lige godt 20 pct. af de 3.000 deltagere er kvinder. Fire ud af 22 danskere er kvinder.

Artiklen fortsætter under annoncen

World Economic Forum har et godt tilbud til de en række af de virksomheder og organisationer, som i disse dage deltager i organisationens årlige topmøde: Hvis den fjerde deltager, du tager med, er en kvinde, får du en femte billet gratis.

Tilbuddet er givet for at få flere kvinder med til topmødet, hvor globale topchefer, politikere og organisationsledere samles for at diskuterer verdens tilstand.

Davos1

Og tilbuddet ser ud til at have haft effekt. Lige godt hver femte ud af de 3.000 deltagere i årets topmøde er kvinde. Det er den højeste andel i topmødets historie, skriver webmagasinet Quartz.

I 2016 udgjorde kvinder 18 pct. af deltagerne. I 2015 var andelen 17 pct. Ifølge Quartz har World Economic Forum længde forsøgt at øge antallet af kvinder, til trods for at antallet af kvinder i direktionlokalerne, hvor World Economic Forum henter sine deltagere, er lavt. Kvinder udgår således kun 4,4 pct. af alle topchefer på Standard & Poor's top 500-liste.

Billede

Det er her det gode tilbud er kommet ind i billedet. Omkring 120 virksomheder betaler i dag 600.000 schweizerfrank eller godt fire mio. kr. for at være medlem, eller »strategisk partner« i World Economic Forum. Partnerskabet kaster fire billetter af sig. Hvis én ud af fire af billetterne bliver brugt af en kvinder får partneren en ekstra billet gratis. Billetterne giver fri adgang til alle arrangementer på topmødet, skriver Quartz.

Derudover har World Economic Forum et mål om at mindst halvdelen af de nye deltagere i organisationens fora for unge ledere, Young Global Leaders og Global Shapers, skal være kvinder, lige som organisationen stræber efter, at der er mindst én kvindelig oplægsholder i de offentlige sessioner på topmødet. Det er i år lykkedes i 90 pct. af tilfældene.

Kvinder er også bedre repræsenteret i den danske delegation end længe. Fire ud af 22 er kvinder. Det drejer sig om Hanne Elisabeth Rasmussen, der er adm. direktør i Lego Foundation, Lizette Risgaard, formand for LO, Tinna Nielsen, stifter af non-profit-organisationen Move The Elephant for Inclusiveness og Young Global Leader, og Mette Refshauge, kommunikationsdirektør hos Danfoss.

Du kan følge Davos-topmødet live her.

13BUSJim-Hagemann-Snabe-1#2.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Macrons franske valgsejr kan sikre Tysklands rolle som det europæiske lokomotiv.Emmanuel Macrons sejr i det franske præsidentvalg er godt for eurozonens stabilitet. Et fransk-tysk samarbejde politisk...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen