Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Hvem står først for i en handelskrig mellem Kina og USA?

USA-TRUMP/INAUGURATION-CHINA
Foto:

Ingen kommer helskindet ud af en handelskrig, påpegede Kinas præsident og partichef, Xi Jinping, da han i den forgangne uge talte ved World Economic Forum i Davos.

Det kinesiske handelsministerium stemte i og udtalte, at Kina og USA er i stand til at løse enhver handelsdisput ved fredelige samtaler og dialog. Den kinesiske regering har endda vedtaget at indføre nye retningslinjer, der skal gøre det nemmere for udenlandske virksomheder at investere i en række sektorer.

Timingen i alt dette er selv sagt ikke tilfældig. Donald Trump har taget plads i Det Hvide Hus, og med sig har han et hold af nye ministre og rådgivere, der på det handelspolitiske område har lagt op til at give Kina klø. Det gælder Peter Navarro, der skal lede det nyoprettede Nationale Handelsråd. Han bliver kaldt Trumps handels-zar, er økonomiprofessor og har udgivet Kina-kritiske bøger med titler som »The Coming China Wars« og »Death by China: Confronting the Dragon – A Global Call to Action«.

Trump visker Obamas prestigeprojekt ud RB PLUS Trump bestemmer O

Han bliver flankeret af Wilbur Ross, der er Trumps udvalgte til posten som handelsminister. Den 79-årige milliardær ser Kina som det mest protektionistiske land blandt klodens større økonomier. Og ifølge de to er en handelskrig ikke en mulighed, den er der allerede. Det fremgår af en økonomisk hvidbog forfattet af Navarro og Ross i efteråret på vegne af Trump-kampagnen.

»De, der mener, at Trumps handelspolitik vil antænde en handelskrig, ignorerer det faktum, at vi allerede er i gang med en handelskrig. Det er en krig, hvor den amerikanske regering har overgivet sig uden at kæmpe et slag,« skriver de og konkluderer, at unfair handelspraksis og politik har kostet USA millioner af jobs og billioner i indtægter. De kinesiske ledere vil snart forstå, at de står over for en langt stærkere amerikansk administration, fremgår det.

WORLD ECONOMIC FORUM 2017

De færreste ser det som realistisk, at Trump vil pålægge alle kinesiske varer en importtold på 45 procent, som han har sagt. Mere sandsynligt er det, at udvalgte produkter og sektorer vil blive ramt. Wilbur Ross har gjort det klart, at statsejede kinesiske selskaber, der bliver holdt i live af billige lån fra statslige banker, udgør et stort problem. Især billig kinesisk stål og aluminium står for skud. Også kinesiske producenter af solceller og halvledere risikerer at være blandt de første mål for nye amerikanske handelstiltag.

Hvidbogen skrevet af Ross og Navarro blev udgivet under valgkampen, men kombineret med Trumps udfald på Twitter og i amerikanske medier efter valgsejren er der ingen tvivl om, at den politiske ledelse i Beijing tager situationen yderst alvorligt. Også selv om regeringen har været påpasselig og afventende i sine udtalelser.

Til gengæld har flere statskontrollerede medier beskæftiget sig med, hvilke amerikanske interesser der er i farezonen i tilfælde af et kinesisk modtræk. Den amerikanske flyproducent Boeing bliver nævnt i den sammenhæng. Kina anslås at få brug for 6.800 passagerfly de næste 20 år. Boeing er ved at udbygge sin tilstedeværelse i Kina for at kunne følge med efterspørgslen, men europæiske Airbus står klar i kulissen.

US-POLITICS-TRUMP

Også Apple er i skudlinjen. Elektronikgiganten har både produktion og omfattende salg i Kina og risikerer at blive ramt fra begge sider i en handelskrig. Derudover er landbrugsprodukter som soyabønner og majs potentielle amerikanske mål.

Den kinesiske reaktion kan falde i form af officielle tiltag fra regeringens side eller på mere uformel maner. Regulering af toldsatser og favorisering af amerikanske virksomheders konkurrenter er muligheder. Det samme er folkelige protester. Det er set før, at store protester og demonstrationer, hvilket ellers er en sjældenhed i Kina, får lov at finde sted, når det gavner styrets sag.

Da Japan og Kina for nogle år tilbage var på kollisionskurs over ejerskabet til en ø i Det Østkinesiske Hav, førte det til demonstrationer i over 20 kinesiske byer. Japanske biler og flag blev brændt af, restauranter ødelagt, og japanske virksomheder var nødsaget til midlertidigt at stoppe deres produktion. For mange kinesere blev det at boykotte japanske varer set som en patriotisk handling. Det kan USA og amerikansk erhvervsliv meget vel risikere at blive udsat for.

Kina - 20161221195835463_org.j

Japan har altid været en yndet fjende for Kinas nationalistiske kræfter, men USA går heller ikke fri. Og handelskrige har en særlig følsom plads i den kinesiske bevidsthed. Vesten - med briterne i spidsen - tvang sig adgang til Kina i det 19. århundrede. Det blev starten på, hvad der ofte betegnes som 100 års ydmygelse.

Det kan lyde som noget, der hører hjemme i historiebøgerne. Det er det ikke kun. I Kina får tanken om at blive banket på plads af en økonomisk og militær overlegen fremmedmagt blodtrykket til at stige hos mange. En nationalfortælling Kinas Kommunistparti er fortaler for.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lasse Karner er Berlingskes korrespondent i Kina

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen