Del : SMS
Berlingske Business

Hov - skulle Grækenland ikke gå bankerot i år?

pix_grækenland
Grækenland har været igennem to statsbankerotter i år, påpeger Sydbanks cheføkonom. Foto:

Flere økonomer spåede for godt et år siden, at Grækenlands økonomi stod med det ene ben i graven - landet er dog reelt gået bankerot to gange i år, påpeger en af spåmændene.

Artiklen fortsætter under annoncen
"Jeg mener allerede, at jeg har fået ret. Grækenland er gået statsbankerot," lyder den prompte respons fra Sydbanks cheføkonom Jacob Graven.

Han hører til de økonomer, der allerede for godt et år siden - i november 2011 - proklamerede, at en græsk statsbankerot var uundgåelig. Det var ikke et spørgsmål om "om", men om "hvornår".

Græsk økonomi styrket ud af 2012

Siden da har landet været igennem både et parlamentsvalg, utallige spareøvelser og fået hjælpepakker fra EU og den Internationale Valutafond.

Men samlet er sundhedstilstanden i græsk økonomi blevet styrket igennem året, mener i hvert fald det internationale ratingbureau Standard &  Poor's, der netop har givet landets kreditværdighed et ordentlig nøk opad, seks trin op af skalaen til B-. Det er den højeste rating i 18 måneder.

Bankerot i forbindelse med hjælpepakke

Men faktisk er Grækenland gået statsbankerot to gange i år i forbindelse med, at private investorer, først i foråret og dernæst i efteråret, gik med til at bytte deres græske statsobligationer til mindre værdifulde - men til gengæld mere sikre obligationer, påpeger Sydbanks cheføkonom.

"Teknisk set er Grækenland gået statsbankerot. Men det har været en kontrolleret statsbankerot. Så i den forstand mener jeg, at jeg har fået ret," siger Jacob Graven til Berlingske Business.

Vilje til at holde på Grækenland

Standard and Poors begrunder i dag blandt andet sin kraftige opgradering af græske statsobligationer med, at der lader til at være en vilje blandt eurolandene til at beholde Grækenland i eurozonen.

Den konklusion er ratingbureauet kommet frem til, efter at eurolandene for nylig blev enige om at barbere i Grækenlands gæld, så landet har en mere realistisk chance for at få en bæredygtig økonomi inden for en tiårig horisont.

Mindre sandsynlighed for Græsk exit

Og de begivenheder har også rokket lidt ved Jacob Gravens opfattelse af risikoen for, at Grækenland enten bliver smidt ud af eurozonen eller selv melder sig ud og dermed havner i en såkaldt ukontrolleret statsbankerot.

"Sandsynligheden for, at Grækenland bliver i eurozonen, er steget de seneste måneder. Før sagde jeg, at jeg regnede med, at der var cirka 50 procents sandsynlighed for, at Grækenland ryger ud. Nu vil jeg sige, at risikoen er 30-40 procent," siger han.

Kan ikke afgøre sin skæbne

Dermed er han på linje med vurderinger fra andre økonomer. Analytikere hos Citigroup havde egentlig bebudet et græsk brud med eurozonen i starten af 2013, men i går vurderede finanshuset ifølge nyhedsbureauet Bloomberg, at risikoen er reduceret til 60 procent.

Professor ved New York Universitet Nouriel Roubini - der har været anset som lidt af et orakel, siden han forudså finanskrisen i 2008 - mener, at risikoen for et græsk euroexit er faldet til cirka 50 procent.

Ifølge Jacob Graven kan Grækenland dog ikke afgøre sin egen skæbne længere.

"Det afgørende er ikke i så høj grad udviklingen i græsk økonomi. Det hænger mere på de andre eurolande og den politiske vilje hos dem," siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere