Del : SMS
Berlingske Business

Hedegaard vandt første slag i klimakampen

Hedegaard
EU-parlamentets medlemmer stemte onsdag om en redningsplan for klimakvoterne. Foto:

Med EU-Parlamentets vedtagelse af en redningsplan for CO2-kvotemarkedet vandt klimakommissær Connie Hedegaard i går en vigtig delsejr om EUs klimapolitik. Nu skal planen videre i EU-systemet, og derefter venter et stort arbejde med at udarbejde en klimapolitik frem til 2030.

Artiklen fortsætter under annoncen

Første slag er vundet. Men der venter i den kommende tid mange afgørende kampe for EUs klimakommissær, Connie Hedegaard, der bl.a. kæmper for en ambitiøs klimaplan med bindende vedvarende energimål frem mod 2030.

Med gårsdagens vedtagelse af Hedegaards redningsplan lægger EU-Parlamentet nu op til at trække 900 millioner CO2-kvoter ud af markedet for at hæve prisen på kvoterne. Det skaber begejstring hos grønne virksomheder over hele Europa, mens erhvervsorganisationer fra mange EU-lande, herunder DI i Danmark, advarer om en dyr plan for erhvervslivet.

Midlertidig løsning

Uanset hvad er alle dog enige om, at redningsplanen er en midlertidig løsning, og der venter vanskelige forhandlinger om en langtidssikret plan for både kvotesystemet og EUs overordnede energimål.

»Forslaget redder ikke alting i europæisk klimapolitik. Men det er en vigtig hurdle at komme over. Det sender et stærkt signal om, at parlamentet efter en mildest talt meget lang debat er blevet enig om, at det her er vejen frem. Nu skal forslaget videre i systemet, og til efteråret venter vigtige opgaver,« siger Connie Hedegaard.

Hun henviser her til, at EU-Kommissionen arbejder på forslag til et ændret CO2-kvotesystem og konkrete energi- og klimapolitiske mål frem mod 2030. På den korte bane skal EU-Parlamentet, EU-Kommissionen og Ministerrådet dog først finde et kompromis om den redningsplan, som parlamentet netop har sagt god for, at der kan arbejdes videre med.

»Hvis parlamentet havde stemt nej i dag, havde vi været et helt andet sted. Nu kører klimavognen videre. Det er et meget vigtigt signal,« siger Connie Hedegaard.

Intens lobbykamp

Redningsplanen for kvotemarkedet blev vedtaget efter måneders intens lobbykamp og stribevis af advarsler om europæiske jobtab i en krisetid. Business Europe, paraplyorganisationen for de europæiske industriorganisationer herunder danske DI, har i breve til parlamentsmedlemmerne op til afstemningen advaret om, at planen vil hæve energipriserne og mindske forudsigeligheden.

DI har tidligere betonet, at redningsplanen, der kaldes backloading, vil koste danske virksomheder 300 mio. kr.

DIs administrerende direktør, Karsten Dybvad, fastholder, at planen vil »svække tilliden til kvotemarkedet og lægge nye omkostninger på Europas virksomheder i en svær tid«.

»Det er kun et kortsigtet indgreb. Der bliver en højere kvotepris nu, men på et tidspunkt skal kvoterne jo føres tilbage på markedet igen, og så vil priserne blive lavere. Det vil først og fremmest skabe mere usikkerhed om markedsprisen på forskellige tidspunkter,« siger Kasten Dybvad.

Grønne virksomheder og organisationer mener dog, at advarslerne fra europæiske industriorganisationer er vildt overdrevne. Derudover fremhæver de på linje med Connie Hedegaard, at højere kvotepriser skaber bedre betingelser for virksomheder, der arbejder med grøn omstilling.

»Der har været mange vilde påstande, og planen koster ikke job. Hvis vi har en fornuftig pris på CO2, kan vi skabe job ved at sætte gang i innovationen i Europa,« siger Connie Hedegaard.

Klimapolitik efterlyses

Mens DI og mange af organisationens grønne medlemmer er dybt uenige om den aktuelle redningsplan, understreger Karsten Dybvad, at han også efterlyser en »ambitiøs europæisk energi- og klimapolitik frem mod 2030«.

»Hvis man skal sikre en effektiv grøn omstilling, er det vigtigt at kende de langsigtede målsætninger. Det er vigtigt at formulere målene frem mod 2030 frem for at blive ved med at fokusere på kortsigtede tiltag,« siger han.

Tilhængerne af Hedegaards plan vurderer dog, at redningsplanen sikrer et afgørende fundament at bygge videre på i arbejdet med ambitiøse langsigtede klimamål. Socialdemokraten Britta Thomsen, der har speciale i blandt andet energisager, mener, at EU-Kommissionen nu står styrket for forhandlingerne om et nyt kvotesystem og nye klimamål.

Stærkt signal

»Det her betyder, at kvotesystemet ikke kollapser. Hvis det var blevet et nej, havde vi intet at bygge videre på. Nu har EU-Parlamentet sendt et stærkt signal,« siger hun.

Europaparlamentariker for de Konservative, Bendt Bendtsen, er ligeledes lettet. Han har de seneste uger argumenteret hårdt for redningsplanen i EU-Parlamentets konservative EPP-gruppe, hvor modstanden mod backloading har været størst.

»Det er godt for Danmark og godt for danske virksomheder med et grønt eksportpotentiale. Men det er kun første halvleg, der er vundet,« siger Bendt Bendtsen.

Priserne på CO2-kvoter steg kun beskedent i går, og det skyldes ifølge EU-chef i Dansk Energi, Ulrich Bang, at markedet allerede har indregnet effekten af backloading i prisen inden afstemningen.

»Det understreger, at afstemningen primært var en politisk tillidserklæring til kvotesystemet og et politisk signal til Kommissionen om at komme videre med den egentlige operation af kvotesystemet,« siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere