Del : SMS
Berlingske Business

Har vi fået et blakket ry?

14BUSflygtning2015.jpg
Amerikanerne har forståelse for de udfordringer, flygtningestrømmen har givet Danmark som her ved Padborg Station. De kender det fra sig selv.

Næppe, for amerikanerne forstår faktisk, at Europa har en række problemer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lad det være sagt med det samme. Amerikanerne er godt klar over, hvad der sker i Europa. De er også godt klar over, at landene tager imod flygtninge eller migranterne meget forskelligt. Men desværre har de også gennem blandt andet The New York Times og til dels nogle af de store tv-stationer fået et billede af Danmark som et land, der brutalt afviser flygtninge, selv om det faktuelt ikke er sandt. Det er selvfølgelig en kombination af integrationsminister Inger Støjbergs annoncekampagne i den arabiske verden, der har givet det indtryk, men også det, at The New York Times har haft en række særdeles barske reportager fra Danmark, hvor flygtningene ifølge avisens reporter føler sig »truet og fængslet«.

sandholm

Og hvordan forholder man sig så til det som dansk virksomhed med stor eksport til USA. Jo, man bruger sammen med den danske ambassade i USA meget tid på at forklare sine forretningsforbindelser, hvordan tingene egentligt hænger sammen. Og den danske ambassade har også sendt omfattende materiale ud på sin hjemmeside på engelsk, der forklarer den utroligt komplicerede situation i Europa og i særdeleshed i Danmark.

Som en af mine venner, der er i en stor dansk virksomhed, der eksporterer til USA, siger, så behøver man egentlig ikke så mange forklaringer. For de fleste amerikanere ved godt, at EU står over for gigantiske udfordringer, som er mere nuancerede, end de amerikanske medier fortæller. Tingene er aldrig sort-hvide. Og amerikanerne kan godt »oversætte« situationen til amerikanske forhold forstået på den måde, at de amerikanske myndigheder nok også ville være en smule på vagt, hvis der pludselig stod tusinder af mennesker ved grænsen og forlangte at komme ind uden at ville registrere sig.

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea

Og det kan man også se på de kommentarspor, der er under mange af de journalistiske artikler. Amerikanerne siger »come on New York Times«, hvad ville vi selv have gjort, hvis vi fik en strøm af flygtninge i den størrelsesorden i USA. Ja, hvad ville amerikanerne have gjort?

Så danske virksomheder har flere muligheder, hvis de selv føler et behov for at forklare sig i USA. De kan hente informationsmateriale fra den danske ambassade og sende det videre til deres forretningsforbindelser. Eller de kan selv tage kontakt, hvis der er behov for det. For det, der sker i Europa lige nu, vurderes ikke til at kunne ødelægge vores anseelse i en sådan grad, at vi risikerer noget på eksportmarkederne. Der er det helt andre ting, der spiller ind. Det ved amerikanerne om nogen. De har erfaringerne, for deres ry er lidt blakket i dele af verden. Men forbrugerne køber stadig iPhone, Ford og hvad amerikanerne ellers producerer.

Men derfor skal man ikke ignorere de mere langsigtede problemer, der kan være i at have et lidt gråtonet ry. Vi har i efterkrigstiden levet godt på, at vi reddede de danske jøder. Og selv om situationen langtfra kan sammenlignes på nogen måde, så er dette udefinerbare begreb renommé med til at give amerikanerne et indtryk af et land, de rent ud sagt ikke kender meget til ud over, at vi har H. C. Andersen og vi gjorde noget for jøderne under Anden Verdenskrig. Amerikanerne aner ikke, at Maersk er dansk, eller at Novo er det. Men når man siger, at man kommer fra Danmark, så har vi generelt et godt ry blandt amerikanerne, de ved bare ikke hvorfor.

Men indtrykket fra flygtningestrømmen kan bide sig fast på længere sigt, fordi vi sammen med Ungarn har været meget i medierne. Spørgsmålet er bare, hvad det er, der sidder tilbage i amerikanernes bevidsthed om et år.

til BBM f Nils Smedegaard Andersen

Migrant-spørgsmål i valgkamp

Måske heldigt for os er vi draget ind i en helt anden debat, som optager amerikanerne på grund af præsidentvalgkampen og ikke mindst på grund af Donald Trumps fokus på de sydamerikanske migranter, der strømmer ind i USA, hvis man ellers skal tro Trump. »Grænserne står pivåbne«, som han malende beskriver situationen, og den er gået rent ind hos amerikanerne i en grad, så man kan sige, at flygtningestrømmene i Europa for mange amerikanere sættes ind i den sammenhæng. Og set i det lys står vi ikke så dårligt. For mange af amerikanerne siger lige ud, at hvis de er bekymrede over de godt 11 mio. ulovlige migranter, der lever i USA, så forstår de bedre europæernes bekymring over de tusindvis af flygtninge, der strømmer ind over grænserne.

Og for at føje spot til skade, så er det heller ikke forbigået amerikanerne, at USA faktisk tager meget få flygtninge fra Mellemøsten. Det har vakt forbavselse mange steder i USA. Først talte man om at tage 1.500. Så 3.000. Og nu foreslår præsident Barack Obama, at USA vil tage 10.000 flygtninge fra en konflikt, som mange amerikanere mener, at de bærer en vis del af skylden for at have forårsaget. Så måske står vi ikke så dårligt. For godt nok er medierne magtfulde, men debatten i USA får hver eneste dag tilført nye nuancer om situationen i Europa, og så står vi nok bedre i det lys.

Stordalen

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere