Berlingske Business

Håndtaskens pris

Bylinefoto2011
Morten Crone, Berlingskes EU-Korrespondent. Foto:

Man skal aldrig undervurdere håndtasker i politik. Men man skal heller ikke overvurdere dem. I Europa-Parlamentet forsøger man i dag at stemme sig til en balance. Ikke kun imellem håndtasker, men i måden forholdet mellem luftfartsselskaber og deres passagerer skal tilrettelægges i fremtiden.

Artiklen fortsætter under annoncen

EU-Parlamentet afgør i dag deres bud på nye regler for. hvordan passagerer skal behandles, hvis de rammes af aflysning, forsinkelser eller andre forhold, der enten er i eller ude af luftfartsselskabets hænder, men som ender med at blive en gene for passageren.

Reglerne skal nu gøres gennemskuelige, de skal håndhæves bedre, og så forsøger EU-Parlamentet samtidig at sikre nye rettigheder til passagererne. Det sker på en række områder, herunder at passagererne ud over deres almindelige hånd­bagage også har ret til at få en håndtaske samt en pose med lufthavns­shopping med sig om bord uden betaling. Så til dem, der mener, at EU er noget fjernt og abstrakt: Tænk på håndtasken, næste gang du boarder.

klima

Men alting har sin pris, og luftfartsselskaberne står til at vinde en vigtig sejr i opgøret om de nye regler: Hvor der i dag ikke er grænser for, hvor længe et luftfartsselskab skal betale kost og logi for rejsende, der strander i tilfælde af eksempelvis en askesky, som vi så i 2010, vil parlamentet nu indføre et loft, der formentlig lander på fem dage.

AEA, den europæiske luftfartsindustri, påpeger, at askeskyen ikke var alene om at skabe ekstreme situationer, og nævner den japanske atomkatastrofe, talrige politiske oprør og ekstreme vejrsituationer som eksempler, hvor selskaber risikerer at hænge på passagererne.

Et andet balancepunkt, som blandt andet er vigtigt for den danske regerings input i sagen hidtil, er at flyselskaberne på den ene side skal godtgøre passagererne, hvis de ikke leverer varen, men presset på selskaberne må heller ikke blive så stort, at det fører til hasarderede afgange.

hedegakdg

Den europæiske forbrugerorganisation BEUC kalder det »en klar forringelse,« hvis det lykkes luftfarten at få indført loftet men kalder det også en pris for en samlet aftale.

»Man kan kalde det et knæfald for luftfartsselskaberne, men der skal findes en balance. Askeskyen var en ekstrem situation, der ikke var skabt af luftfarts­selskaberne. Man kan ikke kræve af dem, at de skal betale på ubestemt tid,« siger Ole Christensen (S) MEP og medlem af parlamentets transportudvalg.

Bendt Bendtsen (K) stemmer lige som Ole Christensen for forslaget.

Vestas_klimamål_Business

»Passagererne skal stilles bedre i de dagligdags situationer. Jeg kan godt se ulempen for de passagerer, der i tilfælde af en ny askesky kommer til at klare sig selv ud over de dage, som selskaberne skal dække, men man kalde de prisen for de mange fordele, jeg mener, at forslaget indebærer,« siger han.

Venstres Anne E. Jensen synes, at det vil være urimeligt over for luftfarts­selskaberne at lade dem bære den fulde omkostning i tilfælde af en ny askesky og mener, at reglerne på så mange områder forbedrer hverdagen for passagererne, at det er til at leve med.

De danske parlamentarikere afspejler holdningen i parlamentet, hvor man er optaget af at få gennemført afstemningen for at undgå risikoen for at skulle starte helt forfra efter parlamentsvalget: Altid har sin pris, også håndtasker.

kudfhg

Men gad vide, hvad MEPerne siger, når reglerne på et tidspunkt bliver virkelighed og en askesky holder hundredtusinder af passagerer fanget i 14 dage på egen regning?

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen