Del : SMS
Berlingske Business

Grundfos: Usikkert år i vente på vækstmarkeder

Pumpekoncernen Grundfos vurderer, at 2014 bliver et mere usikkert år på vækstmarkederne end hidtil, mens det omvendt igen går frem i Vesteuropa. Ændringerne giver dog ikke anledning til en ændret strategi.

Artiklen fortsætter under annoncen

De store økonomier i Asien og Sydamerika vil fortsat kunne udfylde rollen som vækstlokomotiver på langt sigt, men i år er udviklingen på de såkaldte emerging markets langt mere usikker end vanligt. Det mener koncerndirektør i pumpekoncernen Grundfos, Søren Ø. Sørensen, der ellers ikke mærkede noget til opbremsningen på vækstmarkederne sidste år.

»I 2013 havde vi en vækst i Kina på 17-18 procent, og udviklingen var generelt god på vækstmarkederne. Men de seneste måneder har vi set en dæmpet vækst på disse markeder. Det kan godt bekymre mig. Ruslands økonomi er eksempelvis meget afhængig af olie- og gaspriser. Vi betragter 2014 som et betydeligt mere usikkert år på emerging markets, end vi har været vant til,« siger Søren Ø. Sørensen.

Omvendt fastslår han, at Grundfos igen mærker stigende efterspørgsel i det meste af Europa. Det gælder også i det kriseramte Sydeuropa, der i flere år har været præget af faldende forbrug og markant minusvækst.

»Vi ser igen vækst i Spanien og Portugal. Det vendte i 2013, og kurven er endda vendt i Grækenland,« siger Søren Ø. Sørensen.

Selv om der er tydelige tegn på bedre tider i Europa og lavere vækst i de fjerntliggende vækstlande, giver det dog ikke anledning til en ændret strategi for Grundfos, der er verdens største producent af cirkulationspumper til blandt andet varme og aircondition samt og andre centrifugalpumper til industri, vandforsyning, spildevand og dosering.

»Der skal satses fuldt ud på blandt andet Rusland og Kina. Vi skruer op for markedsføringen i de lande, og vi har den nødvendige produktionskapacitet for at skabe vækst,« siger Søren Ø. Sørensen.

I erhvervsorganisationen Dansk Industri vurderer chefkonsulent med ansvar for international økonomi, Allan Sørensen, at det for de fleste virksomheder vil være fornuftigt at fastholde deres strategier, selv om vi nu ser en masse usikkerhed på vækstmarkederne.

»Det kan tage lang tid at få ordentligt fodfæste på de nye fjerntliggende markeder, men det er stadig rigtigt at kigge den vej. Den langsigtede trend er den samme, men man skal blot være bevidst om, at det ikke nødvendigvis går lige så hurtigt på alle vækstmarkederne, som mange måske havde forventet for et par år siden,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere