Del : SMS
Berlingske Business

Grøn branche vinder bittert EU-opgør

Grøn branche
EU-Parlamentet vil gøre det dyrere at forurene. Foto:

Stribevis af grønne danske virksomheder jubler over, at en redningsplan for det nødlidende CO2-marked er stemt igennem i EU-Parlamentet. En langsigtet løsning mangler dog stadig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter et langt og bittert opgør i EU kunne grønne virksomheder og organisationer over hele Europa i går juble over en betydelig politisk sejr.

Det skete, da klimakommissær Connie Hedegaards redningsplan for det nødlidende CO2-marked blev stemt igennem EU-Parlamentet med et snævert flertal.

Mens dele af det europæiske og danske erhvervsliv mener, at resultatet vil koste arbejdspladser, taler stribevis af grønne, danske virksomheder nu om, at der er lagt et vigtigt, men skrøbeligt fundament for ny grøn vækst.

»Resultatet er et meget vigtigt signal for os, og det kan på længere sigt få stor betydning for vores investeringer i offshore-vindmøller og biomasse. Hvis det var blevet et nej i dagens afstemning, ville det kunne få meget negativ betydning for investeringerne i den grønne omstilling,« siger koncerndirektør med ansvar for kraftværker og biomasse i DONG Energy, Thomas Dalsgaard.

Priskollaps på kvoter

Redningsplanen er et resultat af et kollaps i priserne på CO2-kvoter, der betyder, at det i dag er så godt som gratis at CO2-forurene. Nu lægger EU-Parlamentet op til at trække 900 millioner CO2-kvoter ud af markedet for på den måde at få prisen på kvoterne til at stige.

Op til afstemningen har EU-parlamentarikerne været under et heftigt lobbypres fra både modstandere og tilhængere. Paraplyorganisationen for de europæiske industriorganisationer, Business Europe, herunder Dansk Industri (DI), har kæmpet indædt imod planen, som, de mener, vil koste massevis af europæiske job. Omvendt har Dansk Erhverv bakket op om Hedegaards linje.

Hermed har der været en stor interessekonflikt mellem DI og en række af organisationens grønne medlemmer, der nu er meget lettede over gårsdagens afstemning. I vindmøllekoncernen Vestas fremhæver chef for global public affairs, Morten Dyrholm, at resultatet af afstemningen først og fremmest er et vigtigt politisk signal om, at man ønsker grøn omstilling.

»Det er en stor anerkendelse af den grønne industri som vækstmotor og jobskaber. Det er et vigtigt resultat for os, da det er fundamentet for det fortsatte arbejde med at skabe et mere langtidssikret marked for CO2-kvoter,« siger han.

I andre store grønne virksomheder som eksempelvis Danfoss og Grundfos er der ligeledes samme lettelse at spore, selv om man kun opfatter afstemningen i EU-Parlamentet som første skridt på vejen.

Langsigtet aftale til forhandling

Nu skal Parlamentet finde et kompromis med Ministerrådet, og senere skal politikere gennemføre reformer, der sikrer et permanent bedre CO2-kvotesystem samt bindende vedvarende energimål frem mod 2030.

Klimakommissær Connie Hedegaard kalder dagen i går for »en rigtig god dag for europæisk klimapolitik«, men hun understreger, at der fortsat mangler en mere langsigtet aftale om kvotemarkedet og energimål.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere