Del : SMS
Berlingske Business

General Motors ruster sig til kinesisk trussel

GM-CEO/
Mary Barra er ny topchef i General Motors og skal føre bilgiganten gennem nye tider.  Foto:

Den seneste uger har budt på store forandringer for General Motors. Det er opblomstringen af de kinesiske bilproducenter, som nu får den amerikanske bilgigant til at ændre strategi og skære ind til benet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det begyndte for over 100 år siden. Den amerikanske drøm om at blive den største bilproducent i verden. Det blev en realitet.

I dag er den store bilgigant under pres. Markedet er ikke længere nemt, og bilgiganten er nu presset af indtoget fra især kinesiske producenter, der kan levere biler til en langt lavere pris.

intro

Det har fået General Motors til at ændre strategi med en række initiativer de seneste par uger. På kort tid har bilproducenten opbygget en lang liste af udmeldinger. Den har trukket Chevrolet-mærket ud af Europa, vendt ryggen til det australske marked, solgt sine aktier i Peugeot og fået ny direktør. Den første kvinde i branchen, der indtager en toppost.

Men hvorfor kommer de store ændringer? Hvad er det, der gør, at General Motors styrer mod modgang uden at være i stand til at svinge udenom?

Branchedirektør i bilbranchen hos Dansk Industri, Thomas Møller Sørensen, mener, at truslen fra de kinesiske producenter er blevet en realitet for General Motors og også mange andre producenter. Derfor har de været nødt til at reagere.

GENERAL MOTORS

»De fokuserer og forsøger at blive endnu mere skarpe på, hvilket marked de ønsker at være på og hvordan. Der er en massiv konkurrence på producentniveau på globalt plan i øjeblikket, så det er nødvendigt,« siger han.

Branchen er i gang med at opbygge et modspil, så de står stærkt, når kineserne for alvor får sat sig på markedet. Det forventer Thomas Møller Sørensen vil ske inden for de næste ti år. Derfor kommer det heller ikke bag på ham, at General Motors spidser deres markedsstrategi til.

Især efter at indtoget på det europæiske marked med Chevrolet-mærket gav bagslag. I 2005 ville bilgiganten leve drømmen ud om at blive en stor spiller i Europa med flere mærker.

Fredag - Chevrolet

I dag har General Motors indset, at ideen om at få ført Chevrolet ind på det europæiske marked med lige så stor succes som i USA er fejlet. Det er også derfor, at General Motors for en lille uge siden annoncerede, at den ville trække mærket ud.

»Chevrolet nåede aldrig op i nærheden af Opels markedsandel. Succesen fra USA var General Motors ikke i stand til kopiere i Europa, hvor kunderne muligvis er lidt mere kræsne, end man kender det fra det amerikanske marked,« siger Thomas Møller Sørensen.

Det faktum har fået General Motors til fokusere på Opel som det store flagskib i Europa. Forhåbningerne er, at Opel-modellerne kan øge salget i Europa, der har været kriseramt, da Chevrolet-drømmen blev udlevet.

pix-bilproducent

Om det er et godt træk fra den amerikanske bilmastodont, vil flere sige ja til. Mest fordi den amerikanske bilproducent ellers risikerer at konkurrere med sig selv.

Set med danske briller kommer det måske bag på nogen, at argumentet for at trække sig skyldes intern konkurrence mellem mærkerne. Salget af Chevrolet biler er nemlig gået langt bedre i Danmark end i resten af Europa.

Ifølge Thomas Møller Sørensen er det vigtigt, at General Motors har meldt klart ud, hvor den klare satsning vil være i fremtiden.

»Indtil nu har der været lidt forvirring omkring, hvor General Motors ligger sin prioritering. Det giver noget tillid til forhandlerne og importørerne af mærkerne i de enkelte lande, at det er gjort mere klart,« siger han.

pix-bil

Forventningerne er, at der kun vil komme flere kinesiske producenter det næste stykke tid. Det vil få mange bilproducenter til at forvandle forretningen, forudser Thomas Møller Søren.

»Vi vil se mange af de mærker, vi kender, præsentere et discountmærke. Der kommer flere mærker, der både har et hovedbrand og et discountbrand ved siden af,« siger han.

intro

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere