Del : SMS
Berlingske Business

Gasgigant overvejer at skrue op for eksporten til Europa

pix-gassen
Her ses en gasboring i Springville, Pennsylvania. Foto:

USA sidder på enorme gasforekomster, men hidtil har eksporten været begrænset politisk på grund af risikoen for prisstigninger - det kan dog ændre sig nu.

Artiklen fortsætter under annoncen
Amerikanerne vil have billig energi. Det hvad end man taler om elektricitet, benzin eller gas. Kravet om billig energi har hidtil holdt den amerikanske eksport af naturgas i et jerngreb, men det det kan meget vel være på vej til at ændre sig, skriver New York Times.

En rapport fra konsulentvirksomheden NERA konkluderer nemlig, at fordelene ved at eksportere naturgas til eksempelvis det gashungrende europæiske marked langt overgår de negative konsekvenser på hjemmefronten. De job og de skatteindtægter, en gaseksport vil generere, vil altså overskygge risikoen for, at priserne på hjemmemarkedet bliver presset op.

Det skal blandt andet ses i lyset af, at prisstigningerne ifølge NERA vil være beskedne - de vil ikke engang sende prisen op på 2008-niveauet.

Se billederne: Her er vestens nye borebisser

Ifølge New York Times er gasprisen i Europa tre-fire gange højere end i USA. Det store prisgab giver energiselskaberne mulighed for at skabe profit, og dermed kan de store investeringer i infrastruktur, som en gaseksport vil kræve, blive rentable.

Præsident Barack Obama har dog indtil videre været modvillig over for at åbne for eksportgashanerne. Prisstigninger for forbrugerne - i form af såvel privatpersoner som industrien - vil ikke være populært blandt vælgerne. Modsat trækker udsigten til tusinder af nye job i forbindelse med de havne, der både skal bygges og drives, samt det faktum at eksporten kan sætte gang i eftersøgningen og driften af nye gasfelter.

Nu da rapporten er kommet på præsidentens bord, forudser de fleste analytikere ifølge avisen, at Obama vil sige ja til eksport. Der er dog ingen tvivl om, at erfaringerne fra årtusindeskiftet bekymrer præsidenten. Her magtede energiselskaberne ikke at leve op til den indenlandske efterspørgsel, og det betød, at USA måtte importere gas fra blandt andet Afrika og Mellemøsten.

pix-olie

Siden årtusindeskiftet er der dog sket et teknologispring, når det kommer til udvindelsen af gas. Det er specielt, når det kommer til den såkaldte skifergas, at der er sket noget. Det kan simpelthen lade sig gøre - og betale sig - at hente naturgassen op fra områder, der tidligere var helt afskrevet.

Enkelte aktører i den amerikanske industri forsøger at overbevise magthaverne om, at de ikke skal gamble med den pris, forbrugerne betaler for gassen. Små udsving kan få store konsekvenser, lyder argumentet.

Der er dog også pres på præsidenten fra miljøorganisationerne. De frygter, at gasindustrien vil blive fristet til at kaste sig ud i endnu flere skifergas-boringer - og de er nu en gang kontroversielle, da metoden hvorpå man henter gassen op fra skiferlagene kræver, at man pumper kemikalier ned i jorden for at presse naturgassen ud. De argumenter står altså overfor rapporten fra NERAs fristende eksport-fremtidsscenarie, der inkluderer indtægter i gasindustrien på mellem 10 og 30 milliarder dollar årligt på baggrund af øget eksport.

I dag eksporterer USA naturgas til både Mexico og Canada via pipelines. Derudover har virksomheden Cheniere Energy fået dispensation til at eksportere gas fra en terminal i Louisiana, der er ved at blive konstrueret, skriver New York Times.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere