Del : SMS

G20-lande: Der bliver ingen valutakrig

pix-yen
Kursen på en valuta kan have enorm betydning for et lands eksport. Lige nu er specielt japanerne i fokus, når det kommer til kurser. Nationens regering bliver beskyldt for kunstigt at presse kursen ned. Foto:

Regeringerne i verdens 20 største økonomier er enige om, at der ikke kommer noget godt ud af en valutakrig - der er dog stadig uenighed, når det kommer til økonomisk politik.

Artiklen fortsætter under annoncen
Repræsentanter fra regeringerne i klodens 20 største økonomier forsøger i denne weekend at finde fælles fodslag i den russiske hovedstad, Moskva. Lørdag forlyder det, at landene er enige om at lægge våbnene i valutakrigen, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Den såkaldte valutakrig - der dækker over landenes forsøg på at holde deres valuta kunstigt nede for at få en konkurrencefordel - er de fleste enige om er ufrugtbar på lang sigt. Senest er Japan blevet beskyldt for at have presset sin yen ned med en ekspansiv finansiel politik, og det har fået emnet på bordet igen.

Fredagens møder i Moskva handlede blandt andet om den problematik, og allerede sent om aftenen stod det klart, at G20 er parat til at udsende en fælles udtalelse, der fastslår, at G20-landenes regeringer vil arbejde aktivt på at forhindre valutakrigen.

Lige nu er udtalelsen dog kun i skitseform, men følge Reuters indeholder udtalelsen overraskende klare udmeldinger om, at landene vil afstå fra at benytte sig af devalueringer af deres valuta samt et overordnet mål om at rette deres monetære indsats mod at skabe prisstabilitet og økonomisk vækst.

Det er i tråd med den politik, som G7-landene i begyndelsen af ugen har slået fast, de vil følge, og umiddelbart ser det ud til, at der faktisk er er større enighed på området blandt G20-landene end forventet. Det vurderer i hvert fald den canadiske finansminister Jim Flaherty over for Reuters.

"Ordlyden er blevet strammet op siden vores diskussioner i går aftes," siger han lørdag ifølge nyhedsbureauet og tilføjer:

"Den er stærkere, end den var tidligere, men det var ret klart i går aftes, at alle omkring bordet vil undgå nogen form for valutastrid."

Om G20-udtalelsen kommer til at fastslå, hvilken økonomisk politik de 20 største økonomier skal læne sig op af på mellemland sigt, er endnu uvist. Den tidligere aftale, der blandt andet handlede om, at landene skal stramme op og undgå at øge staternes gæld, løber ud næste år.

Forventningen er, at G20-landene bliver enige om en eller anden ny overordnet strategi enten til weekendens møde i Moskva eller til det, der finder sted i Skt. Petersborg i september. Problemet er dog, at der er stor forskel på, hvordan EU på den ene side og USA på den anden tackler problemerne med økonomisk smalhals lige nu.

Mens de europæiske lande forsøger at lægge en dæmper på offentlige udgifter så har USA i stedet kastet milliarder af dollar i programmer, der skal stimulere økonomien. Den amerikanske kurs betyder, at USAs statsgæld fortsætter i vejret. Den politik vil europæerne ikke være med til.

Den russiske finansminister, Anton Siluanov, mener tilsyneladende ikke, at der er grobund for en aftale i denne omgang. Han vurderer dog, at der allerede i foråret kan være mulighed for at tage emnet op igen, så verdens 20 største økonomier atter kan lægge en fælles strategi for, hvordan de får verdensøkonomien op i gear.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere