Del : SMS
Berlingske Business

Fusionskongen bag Kinas største udenlandske opkøb

10BUSPix-Ren-Jianxin-135620.jpg
Da Ren Jianxin købte den italienske dækfabrik Pirelli blev han for alvor kendt uden for Kinas grænser. Det blev yderligere manifesteret, da han for nylig købte schweiziske Syngenta formedelst 43 milliarder dollar. Foto: Georgios Kefalas /EPA

Ren Jianxin driver den statsejede kinesiske kemikoncern ChemChina, som var det en privat vækst-virksomhed. Han står bag Kinas største opkøb i udlandet til dato.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ren Jianxin har skudt det kinesiske nytår ind med mere end det sædvanlige brag. For 43 milliarder dollar har han trumfet kinesiske virksomheders opkøb i udlandet ved at begå det hidtil største.

Det er schweiziske Syngenta, der har takket ja til at lade sig overtage af Rens virksomhed, ChemChina. Syngenta producerer såsæd og afgrødebehandling, og lyder det jordnært for så stor en milliard- investering, så er det også meningen.

Chemchina

For det er fuldt i tråd med Kinas mål om at garantere landets fødevaresikkerhed – ingen lille opgave i et land, der med en femtedel af verdens befolkning ikke har brugsjord nok til at mætte alle munde.

At kalde ChemChina for Ren Jianxins virksomhed er en sandhed med modifikationer. Officielt er koncernen – der laver alskens former for kemiske midler og industrimaterialer – et statsejet foretagende. Men Ren har skabt ChemChina. Og han har skabt sin egen usædvanlige kategori af en kinesisk erhvervsleder, der driver statsvirksomhed, som var det en privat vækstbedrift.

Det er vækst med stort V. Ifølge Bloomberg har ChemChina siden 2005 opkøbt udenlandske virksomheder for godt 15 mia. dollar – vel at mærke uden Syngenta. Derudover har ChemChina absorberet over 100 andre kinesiske statsvirksomheder. Altså med god grund, at Ren Jianxin kaldes Kinas fusionsmester.

Frygt ikke ugunst

Som Ren påpegede, da Syngenta-købet blev offentliggjort, er han »yderst bekendt med, hvad landmænd har brug for«. Han var 15 år, da han under Maos kulturrevolution blev sendt på landet for at arbejde som så mange andre unge.

I modsætning til de fleste landarbejdere kæmpede han sig til en uddannelse. Faktisk var opvæksten i den tilbagestående nordvestlige Gansu-provins roden til hans ambitioner. »De år lærte mig ikke at frygte ugunst eller modgang og at gå målbevidst efter mine mål,« udtalte han i 2010 til China Daily.

CHINA-ECONOMY/

Efter nogle års arbejde i det kinesiske industriministerium, så han sin chance. Han søgte et statslån på 10.000 yuan og etablerede Bluestar, der med tiden blev Kinas største producent af industrielle rengøringsmidler. Snart overtog han også skrantede statsvirksomheder. ChemChina var født.

I udlandet blev Ren for alvor bemærket, da ChemChina sidste år købte den italienske dækproducent Pirelli. ChemChina har nu faciliteter i over 140 lande, her- iblandt Frankrig, Tyskland, Australien og Norge.

Iagttagere siger, at Ren har politiske forbindelser og ved, hvordan man bruger dem. Men det forklarer ikke hele hans succes. Selv siger han, at de udenlandske opkøb ikke kun drejer sig om at få brands, produkter og teknologi. Det drejer sig om at lære af andre ledere.

»Jeg siger altid til vores udenlandske chefer, at ejermæssigt er jeg din boss, men driftsmæssigt er du min lærer.«

TV: Det gør ondt på de kinesiske medicin butikker

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere