Del : SMS
Berlingske Business

Frygt for alvorlig fejl i Dreamliner

pix-dream
Her ses to Dreamliner-fly fra henholdsvis United Airlines og Japan Airlines. Foto:

Nye data fjerner fokus fra selve batteriet i den undersøgelse, der har betydet, at Boeings spritnye 787 Dreamliner bliver holdt på jorden - og det er ikke godt nyt for flyproducenten.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det amerikanske eksperthold, der undersøger årsagen til en alvorlig batterinedsmeltning i Boeings langdistancesatsning 787 Dreamliner, frikender i første omgang selve batteriet. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Meddelelsen er godt nyt for batteriproducenten GS Yuasa, hvis aktie steg efter nyheden kom ud. Omvendt udgør den en hovedpine for Boeing, idet der således ikke er et entydigt quick-fix på problemet. Det betyder desuden, at de myndigheder, der har forbudt Dreamlineren at lette, meget vel kan vælge fortsat at holde flyet på jorden, hvilket er skidt for forretningen Boeing.

I forbindelse med batterinedsmeltning om bord på det Japan Airlines Dreamliner-fly, der blev udslagsgivende for myndighedernes indgriben, sagde de japanske luftfartsmyndigheder, at der var et problem med opladning af lithium-ion-batteriet. Det er det udsagn, som de amerikanske myndigheder nu kommenterer.

"Undersøgelser af dataoptagelser fra JAL B-787-flyet indikerer, at APU-batteriet (back-up batteriet, red.) ikke oversteg sin kapacitet på 32 volt," lyder meddelelsen fra myndigheden, US national Transportation Safety Board.

Dermed flytter efterforskningsholdet nu sit fokus fra selve batteriet til de omkringliggende systemer. Det betyder, at håbet om, at der blot var tale om dårlige batterier, som hurtigt kunne skiftes, svinder, og at risikoen for, at der er tale om en dybereliggende designfejl i det spritnye fly, stiger.

Det er endnu uvist, hvornår flyselskaberne får grønt lys til at sende deres Dreamliner-fly i luften igen. Boeing har valgt at fortsætte produktionen af flyet, men vil dog ikke levere nye fly til selskaberne inden problemet er identificeret og der er fundet en løsning.

Det er normal praksis, at der i forbindelse med indfasningen af nye flytyper, at der bliver fundet fejl, som skal fikses. At fejlene er så store, at myndighederne vælger at give flyveforbud til flytypen, er også set flere gange før. Det ændrer dog ikke ved, at situationen er ubehagelig for Boeing, da det selvsagt gerne vil have afskibet flyene til kunderne.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere