Del : SMS
Berlingske Business

Fritz Hansen foreslår fælles Kina-satsning

10BUSPix-hoej-Jacob-Holm.jpg
Jacob Holm, direktør i Fritz Hansen, vil ikke lave møbler, der er tilpasset den kinesiske møbelstil og smag. Han vil holde fast i den stil, Fritz Hansen står for, men derfor kan der godt ske små tilpasninger i materialer og farver. Foto: NIels Ahlmann Olesen

Den store møbelfabrikant Fritz Hansen mener, at design-orienterede firmaer må gå sammen i fælles markedsføring og i et fælles center for at klare sig på det store og lukrative marked i Kina.

Artiklen fortsætter under annoncen

SHANGHAI: Danske firmaer kan ikke klare sig på egen hånd i Kina og heller ikke de mest succesrige og højprofilerede firmaer, der bygger på dansk design. De må gå sammen om fælles markedsføring, og de må etablere et fælles center for at vise deres produkter og ideer. Det mener møbelfabrikanten Fritz Hansen. Virksomheden har i forvejen et samarbejde med tekstilvirksomheden Kvadrat.

Det er ikke af nød, at Fritz Hansens direktør, Jacob Holm, appellerer om en større samlet indsats fra dansk side. For Fritz Hansen har særdeles gode økonomiske resultater. Fra 2010 til 2012 er overskuddet blevet tre-fire doblet til 44 mio. kroner, og overskudsgraden blev i 2012 på 13,1 procent, og egenkapitalens forrentning blev på 20,7 procent. Medarbejdertallet er faldet fra 181 til 160 medarbejdere, mens omsætningen er steget fra 400 til 461 mio. kroner.

1001FAJ

Så virksomheden kan sagtens klare sig i Europa og USA, hvor den har sit absolut største marked. Men Fritz Hansen ønsker at komme ind i Kina, der bliver verdens største økonomi, og hvor antallet af velhavere skyder i vejret, og hvor hoteller, koncerner og offentlige institutioner efterspørger topkvalitet, f.eks. i indretningen.

»Vi har oplevet, at det er en udfordring at finde fodfæste i Kina,« siger Jacob Holm til Berlingske.

Han erkender blankt, at det endnu ikke er lykkedes for Fritz Hansen at komme ind på markedet i det omfang, man har ønsket. Der er et salg på kun tre-fem millioner kroner om året. Den kinesiske smag er anderledes end den vestlige, og der har ikke været et distributionsled, som passede til Fritz Hansen. Samtidig har Kina en lang tradition for møbler, og der har ikke været en udbredt efterspørgsel efter andre møbeltyper. Kineserne var tilfredse med det, de havde. Under de seneste ti års boom forsøgte mange vestlige møbelproducenter på high end-markedet at komme ind, men ofte med dårlige resultater. Den vestlige stil passede ikke rigtigt sammen med den kinesiske.

Nu vender markedet

»Men nu tror vi, at markedet for møbler og boligindretning i den høje ende vender, og derfor er det relevant at satse på Kina,« siger Jacob Holm.

De, der blev meget rige for f.eks. ti år siden, og som indrettede deres hjem og virksomheder efter den tids smag – med dyre og svulmende møbler – de vil nu adskille sig fra de nyrige, der køber produkter, der skal være så prangende som muligt. Nu ser Jacob Holm en tydelig tendens til, at den lidt ældre generation af velhaverne vil have møbler og indretning af en lidt mere diskret art, dvs. et asiatisk minimalistisk eller skandinavisk design, og det giver pludselig en mulighed for Fritz Hansen og mange andre skandinaviske virksomheder, der har base i den danske og skandinaviske tradition.

»Vi kan tydeligt se, at der er en efterspørgsel efter mere sofistikerede produkter, og det gælder især i Beijing og Shanghai, og det er dér, vi satser på at opbygge et forhandlernet,« siger Jacob Holm.

Ligesom Kvadrat går Fritz Hansen målrettet efter det professionelle publikum, f.eks. arkitekter og designere. Det skyldes primært, at køberne er virksomheder – feks. hoteller, wellness-steder, golfklubber, kulturinstitutioner og virksomheder. Det private marked er meget beskedent. I Europa og USA går halvdelen af salget til private. De, der skal tage stilling til køb af møbler, er primært arkitekter og designere, og salgsarbejdet går ud på at fortælle denne gruppe om dansk og skandinavisk design i almindelighed. Derfor er Fritz Hansen og Kvadrat gået sammen om at arrangere arkitektseminarer i Beijing og Shanghai.

»Det drejer sig om at højne vidensniveauet, ikke om at foretage en aggressiv markedsføring. De skal have en forståelse af dansk design og arkitektur. Det bliver et langt, sejt træk,« siger Jacob Holm.

Kina

Selv om der er en mægtig forskel i den vestlige og kinesiske møbelstil, så vil Jacob Holm ikke lave møbler, der passer til den kinesiske smag. Han vil holde fast i den stil, Fritz Hansen står for, men derfor kan der godt ske små tilpasninger i materialer eller farver i de møbler, der sælges til Kina.

»Der kan blive lidt mere af en asiatisk stil, og så skal vi ikke være blinde for, at vi kan lade os inspirere af kinesisk design, som det har været tilfældet for vestlige arkitekter og designere i flere hundrede år,« siger Jacob Holm.

Lav en fælles platform

Netop samarbejdet med Kvadrat om at uddanne og påvirke professionelle beslutningstagere får Jacob Holm til at efterlyse et større samarbejde blandt danske og skandinaviske virksomheder og med offentlige kulturinstitutioner.

»Jeg vil appellere til alle i designbranchen om at skabe en fælles platform, hvor vi også kan få et samarbejde med kinesiske kunstnere og designere,« siger Jacob Holm.

Platformen kan være et sted, hvor danske virksomheder kan drøfte farver, form og materialer med kinesiske kunstnere og designere. Han mener, at platformen skal være et traditionelt udstillingsvindue for danske produkter og samtidig et center, hvor der kan udveksles erfaringer og afprøves nye ideer. Om det skal være et egentligt designinstitut fremfor et udstillingscenter, vil han ikke tage stilling til.

Det er for tidligt at afgøre, siger han. Men der bør være et langt mere markant og synligt fremstød i de to vigtigste kinesiske byer end hidtil.

Lær af Kopenhagen Fur

Han mener, at mange virksomheder og brancher kan lære af Kopenhagen Fur, der har fået en fremtrædende position i den eksklusive del af den kinesiske pelsbranche, bl.a. ved at etablere og støtte et designcenter på Tsinghua-universitetet i Beijing.

»Eksemplet med Kopenhagen Fur viser, at det er muligt at skabe en meget stor succes på få år, hvis vi gør det rigtige. Kopenhagen Fur har skabt værdi for danske producenter, bl.a. i kraft af en stor satsning på design,« siger han.

I første omgang bruger Fritz Hansen og Kvadrat den danske ambassade i Beijing som udstillingsplatform, nemlig til seminarer for arkitekter og designere, og det ser Jacob Holm som en stor fordel, netop fordi ambassadens arkitektur udtrykker den nyere danske arkitektur. Men målet for Jacob Holm er, at danske virksomheder har deres eget og meget synlige center.

kina

»Der er mange kreative brancher, der laver vidt forskellige produkter, men hvor de kan markedsføres i fællesskab. Vi ser en voksende interesse for f.eks. det nordiske køkken og danske film, og der er stor interesse for dansk design og dansk arkitektur. Det er altså ikke kun H.C.Andersen, som interesserer kineserne,« siger Jacob Holm.

Jacob Holm mener ikke, at der findes tilsvarende centre eller initiativer som dét, han efterlyser for designorienterede virksomheder i Kina. Men han mener, at behovet er særligt stort i Kina, dels fordi markedsforholdene og stilarterne er så meget anderledes end i Vesten, dels fordi markedsmulighederne er så store.

Hvad med kopisterne?

Spørgsmålet er dernæst, hvordan producenter af dyre kvalitetsprodukter kan klare sig i et land, hvor der er et væld af dygtige kopister.

»Det problem er ikke anderledes end i resten af verden. Vi møder kopister hele tiden. Men de professionelle kommer altid tilbage til os, hvis de har købt varer, som ikke holder på sigt. Desuden vil internationale brands som de førende hoteller have den bedste kvalitet,« siger Jacob Holm.

Han tror også, at højkvalitetsprodukter vil slå an hos forbrugerne.

»Mange føler sig snydt, når de køber produkter, der ikke holder, og på fødevareområdet ser vi en stor interesse for kvalitetsprodukter, selv om de er dyrere. Vi er i en niche. Det er et elitært marked, vi betjener. High end er er et stærkt voksende marked. Internationalt orienterede kunder går andre veje og vil differentiere sig over for andre, og de vil indrette deres hjem i en minimalistisk og funktionalistisk retning, og det giver os en chance,« siger Jacob Holm.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere