Del : SMS
Berlingske Business

Frankrig fører mediekrig mod Google

De franske medier kræver – med regeringens opbakning – at internetgiganten skal betale for at henvise til deres nyheder. Google truer med at gøre fransk presse usynlig.

Artiklen fortsætter under annoncen

En meget principiel kamp truer nu med at gøre den franske presse usynlig på verdens største søgemaskine.

Amerikanske Google har i et brev til den franske regering truet med at fjerne henvisninger til alle franske medier, hvis Frankrig indfører regler om, at søgemaskiner skal tvinges til at betale for det indhold, som de bruger til at give deres brugere et nyhedsoverblik.

Google, som sidder på henved 60 procent af alle internetsøgninger i Europa, sørger ikke alene for, at folk ud fra søgeord kan finde flest mulige sider. Google udnytter også sit overblik til f.eks. gennem tjenesten Google News at samle alle henvisninger til artikler fra et eller flere lande i en slags nyhedsoverblik, hvor man til enhver tid kan se, hvilke historier der er mest i vælten her og nu sprog for sprog, dog ikke på dansk.

Det, mener de franske medier og altså også regeringen, er at snylte på dem, der faktisk producerer artiklerne og lever af at sælge dem. Derfor har medierne efterlyst måder at få betaling på, når materialet spredes via nettet, for Google får annonceindtægter, hver gang folk bruger f.eks. Google News til at søge og samtidig får vist annoncer på siden.

Google truer i brevet, som blev sendt tidligere på måneden, men først nu er kommet frem, med at fjerne alle franske medier fra søgeresultaterne. Det vil »true hele vores (Googles) eksistens«, skriver netgiganten, som ifølge eget udsagn sikrer medierne »fire milliarder »klik« om måneden til franske mediers netsteder«.

Kulturminister Aurélie Filippetti sagde onsdag, at hun finder ideen om betaling »yderst relevant«, og at »det er ikke med trusler, at man forhandler med en demokratisk valgt regering«. Og ministeren for mindre virksomheder og innovation, Fleur Pellerin, sagde torsdag med henvisning til tilsvarende tanker i Tyskland, at »hvis Europa kan rykke sammen i fællesskab, vil man stå stærkere«.

Det franske parlament forkastede sidste år en plan om skat på onlineannonceindtægter af frygt for, at det ville ramme mindre lokale virksomheder mere end giganter som Google og Facebook. Fleur Pellerin mødtes fredag med ledende Google-folk i Paris. Googles bestyrelsesformand og tidligere topchef gennem mange år, Eric Schmidt, har ved tidligere lejligheder lagt sig ud med hele brancher.

Teleselskaberne var således rødglødende over at få at vide, at de blot skulle sikre brugerne ordentlige internetforbindelser, så folk kunne bruge de Google-tjenester, de ønskede. De beskylder Google for nasseri ved hele tiden blot at kræve, at selskaberne udbygger og udbygger deres net og internetforbindelserne, så Google efterfølgende kan komme rullende med alle sine tjenester uden selv at investere i at nå ud til kunderne. Den franske udgiverorganisation, Association de la presse d’information politique et générale (IPG), beklager, at Google afviser »enhver dialog« om »et acceptabelt kompromis« mellem Googles og udgivernes økonomiske interesser.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere