Del : SMS
Berlingske Business

Ferrari er nu verdens stærkeste brand

pix_ferrari
Mange forbrugere nøjes ikke bare med at drømme om at købe en klassisk rød Ferrari. En ny undersøgelse viser, at bilmærkets kunder hører til de mest købestærke og loyale. Foto:

På trods af krise bliver der stadig købt luksusbiler. Og den velkendte Ferrari-racerbil er ifølge en ny analyse det mest populære brand blandt globale forbrugere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den sorte hingst, der stejler op over kølerhjelmen på en Ferrari, har tilsyneladende stadig appel hos moderne - og velhavende - forbrugere. Bilmærket der er en del af Fiat-koncernen, er netop blevet kåret som verdens stærkeste brand i 2013 foran konkurrenter som Google og Coca Cola.

Det er analyse- og konsulentvirksomheden Brand Finance, som i sin årlige Global 500-analyse har analyseret brandværdi ud fra en række både »hårde« og »bløde« kriterier som virksomhedens indtjeningsgrad, omsætning per kunde, men også kundernes loyalitet og følelser overfor det enkelte mærke.

»Præstationen viser, at selv i meget hårde økonomiske tider kan Italien stadig levere virksomheder i særklasse,« siger Ferraris bestyrelsesformand Luca de Montezemolo i en pressemeddelelse.

De fleste italienske virksomheder ser dog næppe ligeså lyst på fremtiden som Ferrari-formanden. Generelt er landet af præget af krise i økonomien og lav købelyst hos forbrugerne. Men Ferrari bliver i høj grad hjulpet på vej af, at der globalt set er en stigende efterspørgsel på luksusbrands fra blandt andet en voksende velhavende i middelklasse i Kina.

pix_gucci


At Ferrari har haft et godt år afspejles også i de netop offentliggjorte regnskabstal, der viser et rekordresultat for virksomheden i 2012 på 244.000.000 euro - svarende til 1,8 milliard kroner.

Apple mest værdifulde

Brand Finance har også analyseret, hvilke brands der udgør den største værdi. Den del af analysen er baseret på en række kriterier, som blandt andet omfatter, hvor meget en virksomhed ville kunne tjene på at sælge rettighederne til sit brand til en tredjepart, men også de seneste regnskabstal og analytikerforventninger indgår i vurderingen.

I denne kategori er det måske ikke så overraskende amerikanske Apple, der løber af med sejren. Apples brand vurderes til at have en værdi på 87,3 milliarder dollar (487,7 milliarder kroner).

I det hele taget klarer IT-giganterne sig godt i den kategori, og »æblekoncernen« bliver pustet i nakken af konkurrenterne fra Samsung, der på bare et år har forøget sin brandværdi med over 50 procent til 58,8 milliarder dollar (328,5 milliarder kroner.)

»Apple og Samsung siddet på overherredømmet når det handler om global brandværdi og kappes med hinanden om at skabe kundekærlighed til deres brands,« siger administrerende direktør hos Brand Finance i en pressemeddelelse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere