Del : SMS
Berlingske Business

Ferrari-aktien starter i pole position

Ferrari
Ferrari bliver sluppet løs på børsen i New York senere onsdag. Foto:

Investorerne er mere end villige til at skyde deres spare skillinger efter den ikoniske røde Ferrari-racer. Prisen på en Ferrari-aktie landede tirsdag helt i toppen af prisintervallet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den røde Ferrari-sportsvogn har kørt sig helt frem i pole position forud for aktiens første handelsdag. Tirsdag aften stod det klart, at investorerne er parate til at betale for en virksomhed med et stærkt globalt brand, da prissætningen på en Ferrari-aktie ramte topmålet på 52 dollar pr. aktie. Det ligner i første omgang en succesoplevelse for Fiat Chrysler-koncernens topchef, Sergio Marchionne, der sidste år overtog formandsposten for Ferrari og fostrede idéen om børsnoteringen.

20BUSFERRARI.jpg

Hvis prisen på Ferrari-aktien holder, når handlen bliver sat i gang senere onsdag, vil sportsvognsproducenten have en markedsværdi på omkring 10 mia. dollar eller knap 65 mia. kr. Fiat-koncernen har i første omgang solgt omkring 10 pct. af sin ejerandel i Ferrari, hvilket indbringer knap 900 mio. dollar.

I Detroit håber den 31-årige day-trader Martin Van Amerongen på, at han kan få fingrene i 2500 Ferrari-aktier, når handlen åbner senere onsdag.

»Markedet for luksus-brands er meget stabilt og uanset, hvilken form for økonomi, vi rammer, vil der altid være et publikum for luksusprodukter«, siger den 31-årige amerikaner til Wall Street Journal om sin sult efter Ferrari-aktier.

Mens Ferrari-noteringen uden tvivl vil blive en af årets mest profilerede, skal bilglade investorer som Martin Van Amerongen nok alligevel være varsommen med at kaste alle deres spareskillinger efter Ferrari-aktien i håb om, at den skyder en lige så eksplosiv fart som de røde sportsvogne.

For Ferrari træder ikke speederen i bund på selskabets vækstplaner. Strategien for den italienske bilproducent er fortsat, at produktionen skal være lav og rettet mod eksklusivitet. Målet er, skriver Ferrari, at satse på »kontrolleret vækst« og fastholde renomméet som et eksklusivt luksusprodukt. Den Fiat-ejede bilproducent har kunnet glæde sig over marginalt stigende indtægter de seneste tre år i træk, men de seneste tal viser, at bilsalget er skrumpet i første halvdel af 2015 sammenlignet med i fjor.

Ferrari har lige nu især knas med de såkaldte emerging markets, som ellers har været selskabets vækstmotor de senere år. Økonomierne i lande som Kina, Rusland og Brasilien har fået et gok i nøden, da store formuer er forsvundet på grund af faldende aktiekurser og nedgang landenes valutaer. De seneste regnskabstal fra Ferrari viser, at omsætningen fra det kinesiske fastland er faldet med 26 mio. euro eller næsten 200 mio. i årets første halvår.

Derudover har Ferrari problemer med at holde fart i sin såkaldte brand value. Italienerne har siden Ferrari-ikonet Michael Schumacher indstillede sin karriere i 2012 haft meget vanskeligt ved at udnytte sit største udstillingsvindue til kunderne: Formel 1. Rent faktisk går det ualmindeligt skidt for bilproducentens satsning på verdens mest prestigefyldte motorsports-disciplin.

Ferrari rammer børsen

Den italienske bilproducent skrev selv i sit børsprospekt, at Formel 1-holdet er hjørnestenen i selskabets marketingsstrategi. Og Ferrari medgiver da også, at holdet ikke tåler meget mere sportslig modgang.

»En længere periode uden succes kan svække Ferrari-brandet, hvilket kan betyde, at de potentielle kunders entusiasme for Ferrari-brandet og deres opfattelse af vores biler kan få en negativ effekt på vores forretning,« står der i prospektet.

Børsnoteringen af den italienske sportsvogns-producent betyder, at FiatChrysler reducerer sin andel til 80 pct., mens Ferrari-familien fortsat sidder på 10 pct. af selskabet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere