Del : SMS

Farvel til historisk billig olie-fest

Olie
Norge har mistet tusindvis af arbejdspladser siden olieprisen påbegyndte sit massive fald i efteråret 2014. Foto:

Prisen på olie er på sit højeste niveau siden december 2015. På bare tre måneder er prisen på en tønde nordsøolie steget med knap 50 pct. og koster nu over 40 dollar. Heftig spekulation var med til at trykke prisen i bund tidligere på året, siger analytiker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tiden med iskolde oliepriser ser ud til at være et overstået kapitel - i denne omgang. Drastiske olieprisfald rystede i begyndelsen af året de finansielle markeder og gav sammen med frygten for en tung vækstopbremsning i Kina en grim indledning på aktieåret 2016.

11BUSPix-Olie-174555.jpg

Prisen på nordsøolie ramte den absolutte bund for tre måneder siden, men har siden lavet lidt af et comeback. Fredag koster en tønde olie over 42 dollar, hvilket er en stigning på næsten 50 pct. siden lavpunktet i januar.

»Det er en meget voldsom stigning på bare tre måneder. Jeg tror ikke, at de sidste 10-15 dollars nedtur i olieprisen havde noget som helst at gøre med de fundamentale forhold med udbud og efterspørgsel. Det kan nærmere forklares med, at der var nogen, som blev ved med trykke olieprisen nedad,« siger Per Hansen, der er investeringsøkonom i Nordnet.

Han peger på, at en større bølge af negative olienyheder og massiv spekulation var med til at presse prisen helt i bund.

»Olieprisen blev ved med at køre ned, fordi der var en heftig nyhedsstrøm, der understøttede, at verdensmarkedet ville blive ved med at være oversvømmet i olie. Derudover var der mange, der kastede sig ud i spekulative positioner og satsede på yderligere nedtur i olien,« siger Per Hansen.

SOMALIA-PIRACY-KIDNAP-YEMEN-FILES

Olieprisen er i ugens blevet løftet af, at den amerikanske centralbankchef, Janet Yellen, onsdag aften dansk tid meddelte, at centralbanken ikke hæver den amerikanske rente i denne omgang. Det første straks til en klar svækkelse af den amerikanske dollar.

Onsdag var også dagen, hvor Qatars olieminister fortalte, at 15 olieproducerende lande, der står for omkring 73 pct. af den globale olieproduktion, støtter en fastfrysning af produktionen. Det sendte omgående prisen i vejret.

»På længere sigt er vi på vej tilbage til mindre unormale tilstande, hvor olieprisen vil lande et sted mellem 40 til 55 dollar«, vurderer Per Hansen.

IRAN-ECONOMY-OIL-KHARK

De globale fald i oliepriserne har været ren gift for Norges økonomi, da de massive prisfald har gjort det langt mindre attraktivt at investere i industrien. En opgørelse fra DNB Markets fra august 2015 viste, at de norske olieselskaber havde sløjfet mere end 22.000 job på blot 10 måneder.

De seneste måneders stigning i olieprisen er dog ikke noget, der på kort sigt vil skyde fornyet optimisme ind i Norges skrantende oliebranche, mener Per Hansen.

»På den korte bane løser prisstigningen ikke det problem, at Norge har tabt en masse arbejdspladser over de sidste 12 måneder. For vi er stadig midt i en tilpasningsfase, hvor man sagtens kan forestille sig, at norske selskaber inden for borerigge og forsyning den kommende tid fortsat vil mærke konsekvenserne af de lave oliepriser, som vi så for tre måneder siden, fordi de stadig risikerer at få opsagt en række kontrakter,« siger Per Hansen.

Olierelaterede virksomheder beskæftigede omkring 330.000 personer i Norge i 2014.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere