Del : SMS
Berlingske Business

Faldende lønvækst rammer kinesisk forbrug

pix-forbrug-kina
Et travlt hjørne i Hong Kong, d. 22. november 2012. En faldende lønvækst rammer forbruget i Kina. AFP PHOTO / Philippe Lopez Foto:

De kinesiske lønninger stiger ikke længere så hurtigt som tidligere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mindre overskud i virksomhederne presser lønnen og rammer inddirekte regeringens forsøg på at opretholde væksten gennem indenlandsk forbrug efter den syv kvartalers lange økonomiske afmatning.

De gennemsnitlige lønninger i de store byområder steg 12 pct. på årsbasis i årets første ni måneder. Sidste år var der tale en en stigning i lønningerne på 14,4 pct., mens der i 2010 var stigninger på 13,3 pct.

Et fald i lønvæksten vil undergrave de bestræbelser, som Kinas nye ledelse forsøger at gennemføre med øget forbrug og et skifte væk fra afhængighed af investeringer og eksport.

Den seneste oversigt over fremstillingsindustriernes overskud viser et faldende overskud i forhold til salg.

- Når man ser på det dårlige indtjeningsbillede, vil lønvæksten nødvendigvis aftage i de kommende kvartaler, og det betyder lavere forbrug, siger Kina-økonom Louis Kuijs fra Royal Bank of Scotland i Hong Kong.

Li Keqiang, der er indstillet til at overtage fra Wen Jiabao som premierminister i marts, sagde i sidste uge, at husholdningernes forbrug er nøglen til at øge den indenlandske efterspørgsel.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere