Del : SMS
Berlingske Business

Færingene raser over dyrt OPP-projekt

03BUSFaeroeerne.jpg
Færgen »Ritan« er på vej ud af havnen i Torshavn.Bølgerne går i øjeblikket højt på de nordatlantiske øer omkirng et tunnelprojekt mellem Østerø og Strømø. Foto: Henning Bagger

Færøernes regering og PensionDanmark er kommet i strid modvind om et tunnelprojekt, der kan komme til at koste de færøske bilister mindst fire mia. kr. i bompenge. Projektet hænger i en tynd tråd.

Artiklen fortsætter under annoncen

Færingene er i voldsomt oprør over det færøske landsstyres håndtering af sagen om en biltunnel til 1,2 milliarder kroner, som PensionDanmark satser stærkt på at få enekoncession til at finansiere, bygge og drive i mindst 30 år.

Men også PensionDanmark med topchef Torben Möger Pedersen i spidsen er kommet i strid modvind. Flere tusinde mennesker demonstrerede i weekenden i hovedstaden Tórshavn mod den privatfinansierede tunnel. Blandt dem var omkring 30 fagforeninger og politiske ungdomsorganisationer. Samtidig demonstrerede færinger i København, Aarhus og Berlin – ja så langt væk som Rio de Janeiro i Brasilien – mod øgruppens hidtil dyreste anlægsbyggeri.

Lagtinget diskuterer i øjeblikket fire forslag om infrastrukturprojekter, dvs. private og offentligt finansierede tunneler, og ingen af dem er der flertal for. Ifølge en frisk rundspørge i avisen Sosialurin vil blot seks ud af Lagtingets 33 medlemmer stemme ja til den private tunnelløsning. Dermed hænger PensionDanmarks tunnel i en meget tynd tråd, fordi det oprindelige flertal i Lagtinget nu er væk for denne løsning.

Investeringsjagt

Pensionsselskabet jagter investeringer i offentlig-private projekter, OPP. Og det færøske milliardprojekt er et af de seneste tiltag, efter PensionDanmarks seneste investering i vindmøller i USA.

I flere uger har der været åbenlys uenighed mellem politikerne i Lagtinget om bygningen af den cirka ti km lange undersøiske tunnel mellem Tórshavn på Strømø og Runavik på Østerø, hvor flere end 30.000 af Færøernes 48.000 indbyggere bor. Medlemmerne af den færøske regering – bestående af fire partier – er dybt splittede i sagen, og de holdt i går krisemøde om sagen.

»Det er oppositionen i Lagtinget, som har gejlet det hele op,« siger landsstyremedlem for trafik, Karí P. Højgaard fra Selvstyrepartiet, der svarer til Det Radikale Venstre.

Ifølge flere økonomer vil aktieselskabet P/F Eysturoyartunnilin, på dansk Østerøtunnelen, blive en ren pengemaskine for de to investorer i selskabet, PensionDanmark og det færøske livsforsikringsselskab Lív. Som koncessionshaver skal Eysturoyartunnilin, hvor Copenhagen Infrastructure Partners, som PensionDanmark sidder på, er altdominerende, afholde samtlige omkostninger til projektering, anlæg og drift. Koncessionshaveren skal ifølge det foreløbigt aftalte mellem Karí P. Højgaard og Copenhagen Infrastructure Partners påtage sig alle risici. Dog skal lagtinget ved lov friholde for alle negative konsekvenser af ændringer af rammevilkårene, dvs. skatteforhold med videre i koncessionsperioden.

Pengemaskine

Fra åbning af tunnelen og 30 år frem ventes bilisterne at lægge omtrent fire milliarder kr. i bompenge til koncessionshaveren. Hvis tunnelselskabet ved udløbet af koncessionen ikke har fået tilbagebetalt og forrentet sin investering, kan koncessionsperioden forlænges til 50 år. Ifølge økonomer og andre eksperter, der har studeret sagen, beregner investorerne sig et årligt afkast af de 1,2 milliarder kr. på mindst 9,86 procent.

Om milliarderne, der vil blive sendt ud af Færøerne til PensionDanmark, siger landstyremedlem Karí P. Højgaard:

»Debatten er gået fuldstændig amok. Kritikerene fokuserer kun på den forventede indtægt til dem, der skal lave tunnelen, men ikke på den risiko, de så tager. De færøske medier har skrevet ensidigt om den her sag, udfra hvad den politiske opposition mener. Jeg ærgrer mig over, at vi ikke underskrev aftalen med Copenhagen Infrastructure Partners 27. juni, som jeg havde mandat til fra lagtinget at gøre,« siger han.

Efter opfordring fra lagmand Kaj Leo Holm Johannesen valgte Karí P. Højgaard dog af fremlægge sagen om det private tunnelprojekt for Lagtinget, og siden har der været stor ballade på Færøerne.

»Landsstyret henvendte sig til os for at finde en løsning på at finansiere, opføre og drive Østerøtunnelen. Efter nøje vurdering af risici og ud fra de kriterier, der var opstillet fra landsstyret, gav vi sammen med det færøske livsforsikringsselskab Liv efterfølgende vores forslag til en løsning. Det er nu en politisk afgørelse, om de ønsker at gå videre med projektet eller ej,« siger administrerende direktør Torben Möger Pedersen, PensionDanmark.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere