Del : SMS

Europæisk klimaplan med løse forpligtelser

EU-CLIMATE/
Foto:

EU-Kommissionen tilbageviser påstanden om, at den vedvarende energi presser elprisen op, men nedjusterer alligevel klimakommissærens ambitioner frem mod 2030.

Artiklen fortsætter under annoncen

BRUXELLES/BERLIN/KØBENHAVN: Hvem skal bygge fremtidens vindmøller?

Det spørgsmål blæser i vinden, efter at EU-Kommissionen i går opstillede sine mål for Europas klima- og energipolitik frem mod 2030. Ifølge planen skal EU-landene tilsammen udvide den vedvarende energis andel af den samlede energiforsyning til 27 procent, men det enkelte land skal ikke længere forpligtes til at bidrage med en bestemt andel. Landene skal frit kunne sammensætte deres eget energimiks.

»Fleksibilitet« var det nye buzzword, da kommissionsformand José Manuel Barroso flankeret af den tyske energikommissær, Günther Oettinger, og den danske klimakommissær, Connie Hedegaard, præsenterede planen. Den sætter rammerne for fremtidens energi- og klimapolitik i Europa, og ifølge Kommissionen skal den presse resten af verden tilbage i klimakampen. Kommissionens »fleksibilitet« er dog ikke meget andet end varm luft, hvis man spørger Thomas Becker, der er generaldirektør i den europæiske sammenslutning for vindenergi, EWEA.

fewfwef
LÆS MERE : Den sidste store sag

»Hvad vil EU-Kommissionen stille op, hvis det viser sig, at landene ikke melder tilstrækkeligt høje niveauer ind til, at VE-målet kan indfries? Hvad vil man gøre, hvis man i 2029 opdager, at man ikke kan indfri målet, fordi landene har ladet være? Melde sig selv til EU-Domstolen?« spørger Thomas Becker, der som kontorchef i Klimaministeriet var én af de drivende krafter bag det mislykkede klimatopmøde COP15 i København i 2009.

Konkret vurderer brancheorganisationen Dansk Energi, at det løsere mål for vedvarende energi på 27 procent vil resultere i mindre dansk eksport på omkring fem milliarder kroner og »et par tusind« færre danske arbejdspladser end et fast mål på 30 procent.

»Vejen til at opnå målene for vedvarende energi er lidt mere usikker og fluffy end den, vi kender fra 2020-målene i dag. Men vi tror på, at målet om 27 procent vedvarende energi vil blive opfyldt,« siger Dansk Energis EU-chef, Ulrich Bang.

Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, er til gengæld godt tilfreds med EU-Kommissionens oplæg.

»Analyser af erfaringerne med den nuværende 2020-politik viser en fragmenteret og ukoordineret indsats i de enkelte medlemslande, hvor vi i Europa kunne have opnået målet om 20 procent vedvarende energi på en mere effektiv og dermed billigere måde,« siger Tine Roed, direktør i Dansk Industri.

hedegakdg

Princippet vil fra 2020 være, at hvert land selv skal melde sine mål for den vedvarende energi ind til Kommissionen.

Hvordan den så vil sikre, at det samlede mål på 27 procent nås, er ikke lagt fast endnu. Spørgsmålet har splittet Kommissionen. Det slag har Connie Hedegaard tabt, mens Günther Oettinger har vundet. Da »fleksibiliteten« blev forklaret på pressemødet, var der én, der råbte »bravo« fra tilskuerrækkerne, hvorefter der gik antydningen af et smil hen over den tyske energikommissærs markante ansigt.

Den egentlige magtkamp er dog foregået uden for kommissionbygningen. I praksis er det især Storbritannien, der meget klart har tilkendegivet, at landet vil reducere CO2 på sin egen måde – nemlig gennem mere atomkraft og skifergas. Polen har tydeligt markeret, at der fortsat vil blive skovlet kul i store mængder i den polske industri. Connie Hedegaard beskrev fleksibiliteten som et politisk krav.

»Hvis vi ikke gjorde det, ville dette forslag være dødt politisk,« forklarede hun.

kudfhg

Til gengæld fik Connie Hedegaard vedtaget sit ønskede mål om en reduktion af CO2-udledningen med 40 procent i 2030 i forhold til udgangspunktet i 1990. Det er også det mål, de stærkeste EU-lande ønsker, men langt fra de 55 procent, som grønne organisationer efterlyser.

Kommissionens samlede plan er et kompromis mellem de nationale holdninger, som måske nok ligger over EU-gennemsnittet i klimaambition, men ikke går væsentligt foran. Dermed har Kommissionen spillet en anden rolle, end den plejer. EWEA-direktør Thomas Becker kalder den en lame duck.

»EU-Kommissionen har vist sig som sekretariat for ministerrådet i stedet for at flytte området fremad med ambitioner, der kunne have gavnet klimaet såvel som de virksomheder, der leverer den grønne teknologi. Den er i slutningen af sit mandat, og kommissærerne er mere optaget af, hvad de skal lave bagefter, end de er af at opfylde den rolle, som Kommissionen er tiltænkt,« siger Thomas Becker, der arbejdede for netop Connie Hedegaard i Klimaministeriet.

De tre kommissærer kalder det et parløb mellem industri og klimakamp. Det parløb blev understreget af flere rapporter, der blandt andet imødegik påstanden om, at den vedvarende energi i betydende grad driver energipriserne i vejret.

studen

Det er først og fremmest manglende energiinfrastruktur, fraværet af et fælles marked og nationale energiafgifter, fremgår det.

Connie Hedegaard beklagede de mange myter og henvendte sig direkte til Europas erhvervsledere med en rapport hævet i den ene hånd:

»Hvis I læser den her rapport, vil I se, at der ligger mange faktorer bag energiomkostningerne i Europa – og kampen mod klimaudfordringer er ubetydelig i forhold til mange faktorer, som man faktisk kan gøre noget ved,« sagde hun.

En journalist undrede sig: Når nu I beskriver den vedvarende energi som en jobskaber, der ikke øger energipriserne, hvorfor sætter I så ikke målene noget højere?

Connie Hedegaard forsvarede planen som »ambitiøs« og »mulig«, og hun pointerede, at nøjagtig 40 procent er et omkostningseffektivt mål for Europas udledning af CO2 i 2030.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere