Del : SMS
Berlingske Business

Et lille stykke Danmark rykker til Rio under OL

Pressefoto: VisitDenmark
Overskrift
Den danske pavillon kommer til at ligge på Ipanema-stranden, der er Copacabanas sydlige lillebror. Foto:
Overblik over Ipanema
Overskrift
Et overblik over Ipanema-stranden, som den vil tage sig ud under OL i Rio. Foto:
11
Overskrift

Når OL til sommer løber af stablen i Rio de Janeiro, er de danske sportsudøvere ikke alene om at skulle kæmpe for kongerigets omdømme. Sportsbegivenheden får nemlig yderligere dansk islæt i form af en stor strandpavillon, som skal være med til at promovere dansk erhvervsliv, sport og kultur under hele OL.

Artiklen fortsætter under annoncen

Strandløver, solbrændte turister og ihærdige sælgere i tusindtal. Meget kommer til at være, som det plejer på Rios solbeskinnede strande, når der til sommer afholdes OL i den sydamerikanske kystby. Og så alligevel ikke. Fredag kunne erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) nemlig løfte sløret for ministeriets seneste promoveringspåfund: En 300 kvadratmeter stor pavillon, som vil blive opført på en af Rio de Janeiros mest eftertragtede strande, Ipanema, når OL løber af stablen til sommer.

Pavillonen, der er tegnet af Henning Larsen Architects, skal ifølge erhvervs- og vækstministeren fungere som markedsføringsplatform for Danmark under OL og sætte fokus på dansk erhvervsliv, kultur, sport og turisme.

»Det er helt unikt og meget ambitiøst, at Danmark, som det eneste land, har fået lov af de brasilianske myndigheder til at skabe en markedsføringsplatform midt på Ipanema-stranden. Den danske pavillon vil fungere som et udstillingsvindue for Danmark, danske virksomheder og danske produkter under hele OL-perioden og dermed understøtte fortællingen om de kompetencer og løsninger, som Danmark er eksponent for,« udtaler Troels Lund Poulsen i en pressemeddelelse.

06BUSlandsholdet.jpg

Den danske strandpavillon er blevet til i samarbejde med VisitDenmark, og derudover har en række fonde og private foretagender spyttet penge i projektet. Det gælder bl.a. Industriens Fond, Nordea-fonden, Realdania og Grundfos.

Administrerende direktør i VisitDenmark, Jan Olsen, har da også svært ved at få hænderne ned over udsigterne til at kunne placere et lille stykke dansk arkitektur midt på Rios populære strandpromenade. I 2012 havde VisitDenmark nemlig stor succes med en lignende pavillon under OL i London, og dengang besøgte 200.000 gæster det midlertidige kulturhus.

til bm f OL2012

»Ved at opføre et lille stykke Danmark på en af verdens mest berømte strande under OL kan vi skabe kontakt til erhvervsfolk, borgere, turister og presse fra hele verden og fortælle dem de mange gode historier om vores land og de mange muligheder, det rummer. Den danske pavillon skal være åben for alle og vil bygge på danske værdier, bæredygtighed og godt design,« lyder det fra Jan Olsen.

Til sommer forventer de brasilianske arrangører, at intet mindre end én million turister vil valfarte til Rio under OL. Dermed vil den danske pavillon givetvis få rigeligt med eksponering, når alverdens sportsentusiaster indimellem får brug for et afbræk fra svømmestadionernes klordampe og sportshallernes sursøde indeklima.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere