Del : SMS

Dronerne flyver på arbejde

10BUSdrone2.jpg
Brandon Basso, chefingeniør hos 3DRoborics, afprøver en af de kommercielle droner fra firmaets udviklingsafdeling. Foto: Simon Kruse

Flyvende robotter er nu så billige, at landmænd, politi og ejendomsmæglere bruger teknologien.

Artiklen fortsætter under annoncen

BERKELEY: Fire små propeller snurrer op i fart, og robotten løfter sig op over vin­marken. Den hænger et øjeblik i luften, vipper så let forover og summer langsomt ned langs vinstokkene. Så vender den rundt og hvisler tilbage langs næste række af drueklaser. Den fortsætter, indtil hver eneste plante på vinmarken er affotograferet med et infrarødt kamera.

pix-droner

Resultatet kan vinbonden se på sin computer: Hvilke områder der trænger til vand, hvor druerne er modne, og hvor der er tegn på skadedyrsangreb.

Det flyvende øje i blandt andet vinstokkene er ikke noget fra en fjern fremtid. Det er virkeligheden på Kunde Family Vinyards i Californien. Her letter de flyvende robotter flere gange om dagen i høsttiden. Vingården er en af pionererne inden for kommerciel brug af de selvflyvende droner. Det gavner høsten. Med konstant opdaterede data indsamlet fra luften kan vinbonden optimere vanding, gødning og i bedste fald øge udbyttet.

»Druer har et snævert høstvindue, nogle gange på få dage. Derfor får du en bedre høst, hvis du har præcise data fra forskellige dele af marken,« forklarer Brandon Basso fra dronevirksomheden 3DRobotics.

Droner har ellers længe kæmpet med et blakket ry. Mange tænker nærmere på militære dræbermaskiner end på druer, når de hører ordet drone. Men de flyvende robotter er ikke længere forbeholdt militære specialstyrker og hobbyfolket. Dronerne er blevet så driftssikre og så billige, at de har fundet kommerciel anvendelse inden for så forskellige brancher som ejendomshandel, filmproduktion og landbrug.

Forleden bar Amazon-bossen Jeff Bezos yderligere brænde til deonedillen, da han erklærede, at verdens største online­-butik har planer om at bruge droner til at udbringe varer til kundernes dør inden for »fire-fem år«.

Big business

Det sidste er dog fremtidsdrømme. Men det er de billige fartøjer, som iværksættervirksom­heder i Californien sender på markedet i hobetal, så langt fra. Droner er forlængst blevet kommercielle, siger Brandon Basso, chefingeniør hos 3DRobotics, mens han viser omkring i virksomhedens udviklings­afdeling i Berkeley i Californien.

Den garagelignende hal ligner mest af alt et forvokset hobbyværksted. Metalreoler flyder med propeller og batteripakker. På samlebordene ligger droner med bugen i vejret ved siden af kaffekopper med låg. Der er modeller specialbygget til fotografer, surfere og ikke mindst landmænd, forklarer Brandon Basso.

»Den her byggede vi færdig i går,« siger han og griber fat i en prototype med otte rotorer, løse ledninger og et skelet af træ.

pix-Amazon-vogn

Man skal ikke lade sig narre af det lettere kaotiske ydre. 3DRobotics er en del af en sværm af californiske virksomheder, der satser benhårdt på en teknologi, der stadig venter på både myndighedernes godkendelse og et egentligt kommercielt gennembrud – og som alligevel er blevet big business.

3DRobotics rejste i september 30 millioner dollar (ca. 165 millioner kr., red.) i venture­kapital, har over ethundrede ansatte og en nyåbnet fabrik i Mexico for at følge med efterspørgslen. Præcise salgstal vil virksomheden dog ikke ud med. Men administrerende direktør og tech-entreprenør Chris Anderson hævder, at 3DRobotics sælger mere end titusinde enheder årligt.

Den voksende udbredelse skyldes frem for alt prisen, siger Brandon Basso. Takket være smartphone-revolutionen er avancerede sensorere og navigationskomponenter blevet så billige, at militæret og de store virksomheder ikke længere har dem for sig selv. Kommercielt brugbare droner kan nu fås for et godt stykke under 10.000 kroner.

»Jeg ser det som en demokratisering af teknologien,« siger han.

Lovlig hindring

Dronerne flyver dog ikke ind i himlen. Ikke mindst Amazons drømme om drone­flyvning til hoveddøren har mødt hoved­rysten fra eksperter på området. For selv om en pizzaudbringende drone kan lyde som en fristende idé, så er hverken sikkerheden eller lovgivningen på plads. De færreste ønsker at få en flere kilo tung robotfugl i hovedet, når den løber tør for batteri eller flyver ind i en højspændingsledning. Både i USA og Danmark er droneflyvning over beboede områder med få undtagelser forbudt. Sådan bliver det givetvis ved med at være i et stykke tid fremover.

»Fra et teknisk og et politisk perspektiv er udbringning i beboelsesområder en svær ting at opnå i nærmeste fremtid,« siger juraprofessor Ryan Calo til tech-sitet The Verge.

Til gengæld har de kommercielle droner fundet anvendelse på steder, hvor der er mindre risiko for personskade. Det gælder salg af luksusboliger. En ejendomsmæglerkæde i San Francisco har investeret i droner med avanceret fotoudstyr, der med ejerens tilladelse – og en dyr forsikring – tager billeder af ejendomme fra oven. Et andet eksempel er redning og eftersøgning. Canadisk politi har taget droner med varmesøgende udstyr i anvendelse til at søge efter nødstedte personer i øde områder.

Men på kort sigt ligger de måske mest oplagte muligheder for billige droner inden for landbrug. Her er dronerne allerede i gang med at afløse den langt dyrere overvågning fra helikoptere og satellitter, der bruges på store farme i USA og Australien. Naturovervågning, landopmåling og oliebranchen kan potentielt høste lignende fordele, mener Brandon Basso.

»Men hvis jeg skal være ærlig, så ved jeg ikke, hvor de vil finde anvendelse om få år,« siger dronebyggeren, mens han viser, hvordan han kan programmere en flyverute på sin mobiltelefon.

»Det går stærkt. For få år siden var dette her en eksklusiv militær teknologi. Nu kan enhver købe 90 procent af den ydelse til en tiendedel af prisen,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere