Del : SMS

DONG: Tidligst prøveboringer om 12-15 år

grønland
Isua minen. London Mining. Grønland. Foto: MT Højgaard

Med en ny licens til offshore-efterforskning af olie ud for Østgrønland har DONG Energy nu to licenser i Grønland. Den grønlandske regering har givet koncessionen til et konsortium, der består af italienske ENI, britiske BP, DONG Energy og Nunaoil. De fire olieselskaber har henholdsvis 35 procent, 35 procent, 17,5 procent og 12,5 procent i andel i konsortiet, hvor ENI er operatør.

Artiklen fortsætter under annoncen

I forvejen har DONG en licens i Baffin Bugten ved Grønlands vestkyst. I første omgang vil DONG bruge den nye licens til i løbet af de første fem år af den 16-årige licensperiode at indsamle data, tolke dem og få en bedre og bedre forståelse af geologien i hele det Nordatlantiske område. Det siger Jan Terje Edvardsen, efterforskningsdirektør i DONG Energy.

Undergrunden ud for Nordøstgrønlands kyst har mange af de samme geologiske egenskaber, som findes i områder i både Norskehavet og Barentshavet ud for Norge. DONG har licenser i begge steder, siger han. Desuden vil konsortiet lave studier af miljø og is ved Nordøstgrønland i samarbejde med de grønlandske myndigheder.

04BUSisbjerge.jpg

»Ved at være aktive på begge sider af det Nordatlantiske bassin bliver vi bedre til at finde regionens attraktive efterforskningsmål. Der kommer tidligst prøveboringer i Grønlandshavet om 12 til 15 år,« siger Jan Terje Edvardsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere