Del : SMS
Berlingske Business

Det Hvide Hus afviser ikke billionmønt

pix_Carney
Obamas pressetalsmand Jay Carney havde travlt med at forsøge at vige udenom journalisternes spørgsmål om en billionmønt i går. Foto:

Obamas talsmand vil ikke afvise spekulationerne om, at præsidenten kan løse de aktuelle gældsproblemer ved at fremstille en billionmønt.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den vilde debat om at den amerikanske regering kan fremstille en platinmønt til en værdi af en billion (1.000 milliarder) dollar og dermed løse USA's gældsproblemer, fik i denne uge ekstra ilt.

På et pressemøde i det Hvide Hus fik Barack Obamas talsmand Jay Carney utallige spørgsmål om, hvorvidt Obama kunne finde på at benytte sig en billionmønt.

Forventningen var at idéen ville blive klart afvist, men i stedet forsøgte Carney det bedste han havde lært at tale udenom med formuleringer om, at billionmønten er et udtryk for spekulation.

"Man kan spekulere om mange ting. Der behøver ikke at komme noget ud af den slags spekulationer om et problem, der kan blive løst, hvis kongressen gør sit arbejde," sagde han blandt andet ifølge netavisen The Verge.

Må gerne lave platinmønter

Billionmønten startede som et skørt påfund for godt et år siden, da den anerkendte amerikanske Yale-professor Jack Balkin påpegede et hul i den amerikanske lovgivning, der kunne styre landet udenom det truende gældsloft

pix-obama

Præsident Obama må hverken sætte gang i mønt - eller seddelpressen, for der er lovgivningsmæssige grænser for, hvor mange dollarsedler og guld, sølv - og kobbermønter, der må være i cirkulation. Men der er ikke nogen grænser i loven, når det gælder mønter fremstillet af platin.

Jack Balkins forslag lyder derfor på, at præsident Obama via Finansministeriet skal få fremstillet to platinmønter, der hver især skal have en pålydende værdi på én billion dollars. Dem skal han så tage med sig hen i Den Amerikanske Centralbank, hvor han kan hæve pengene og dermed med ét sikre staten finansiering.

Skøre tider kalder på skøre idéer

I starten blev forslaget ikke taget seriøst, men nu hvor USA er stødt imod loftet over, hvor meget landet har givet sig selv lov til at låne fra udlandet og den amerikanske kongres ikke kan blive enige om at hæve gældsloftet, er idéen blevet fremhævet af selv seriøse økonomer som en gangbar løsning

pix_mønt

En af de mere opsigtsvækkende støtter er den nobelprisvindende økonom Paul Krugman der har blogget flittigt om billionmønten for New York Times de sidste par uger. Paul Krugman kalder hele planen for lidt af en "gimmick", men støtter den alligevel

pix-dollar

"Eftersom gældsloftet i sig selv er skørt - i og med at kongressen kan give præsidenten tilladelse til at bruge penge uden at han kan få lov til at skaffe de penge, han skal bruge - så er der et rimeligt godt grundlag for at bruge en hvilken som helst gimmick, der dukker op," skrev Krugman i et af sine indlæg.

For 60 milliarder dollar platin

Den meget hype om idéen har nu også sat gang i spekulationerne omkring, hvordan en platinmønt til en værdi af en billion dollar egentlig skulle se ud og hvor meget platin, der skulle bruges til at fremstille den.

Det amerikanske Finansministerium kan selv fastsætte formen og værdien af mønter. Men skribenterne på netsiden Quartz.com har alligevel moret sig med at lave en graf, som tager udgangspunkt i forholdet mellem værdien af de nuværende amerikanske mønter og værdien af det metal, de er fremstillet af.

De har regnet sig frem til, at der ville skulle bruges for 60 milliarder dollar platin på billionmønten, hvis den skulle matche de andre amerikanske mønter.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere