Del : SMS

Derfor slanker Slim sit teleimperium

Slim1234
Verdens næstrigeste mand, mexicaneren Carlos Slim, er under pres i sit hjemland. Foto:

Multimilliardæren Carlos Slim er under heftigt pres for at splitte sit teleselskab América Móvil. De mexicanske konkurrencemyndigheder vil stække rigmandens monopol og øge konkurrencen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den 74-årige telekonge og mangemilliardær Carlos Slim står over for at opsplitte sit selskab América Móvil (AMX) i Mexico. Slankekuren kommer som reaktion på ny medielovgivning, som skal modvirke monopoltilstande på det mexicanske marked.

Fire år i træk indtog Carlos Slim tronen som verdens rigeste mand, men i 2013 blev han overhalet af Microsoft-stifteren Bill Gates. Nedturen skyldtes problemer i hans mineselskab Minera Frisco, og nu står Slim altså over for flere udfordringer i sit hjemland. 

Den velhavende mexicaner har meldt ud, at América Móvil vil nedbringe sin markedsandel til under 50 procent i Mexico for at undgå at blive klassificeret som den dominerende gruppe i markedet og dermed blive underlagt nye, stramme regler. I dag sidder telekoncernens fastnetoperatør Telmex på omkring 80 procent af det mexicanske marked, og mobilselskabet Telcel har cirka 70 procent af mobilmarkedet.

pix-Bill Gates

Carlos Slim har ikke gjort klart, præcis hvordan koncernen vil nedbringe sine markedsandele - eller hvem køberen skal være. Meldingen lød tirsdag, at »salget af visse aktiver« vil ske til »en ny og solid teleoperatør uafhængig af América Móvil«. Samtidig har América Móvil meldt ud, at mobilstationer inklusiv tårne og den relaterede infrastruktur vil blive adskilt fra mobilselskabet Telcel og stillet til rådighed for andre selskaber i et forsøg på at imødegå de mexicanske myndigheder.


tele

En række analytikere har over for Financial Times vurderet, at América Móvil vil forsøge at skille sig af med kunder med lav indkomst i landområder. Lignende tiltag har de amerikanske selskaber Verizon og AT&T gennemført med succes, og netop et farvel til lavindkomstkunderne vil være nok til at reducere América Móvils markedsandel med 20-30 procent. Det vurderer analytikeren Kevin Smithen fra investeringsbanken Macquarie ifølge Financial Times.

Mexico vil stække verdens rigeste

Den 74-årige Carlos Slim - der ifølge Forbes er god for 78,5 mia. dollar - afviser dog, at han blot vil skille sig af med kunder i landområder, som generer lav profit.

»Nogle siger, at vi vil sælge lavindkomstkunderne, men ingen vil købe det. Vi tænker, at vi skal gøre det på tværs (af gruppen, red.)... noget der vil være attraktivt for købere,« sagde Carlos Slim torsdag til Reuters.

Han vil ikke sætte en deadline på, men understreger, at frasalgene vil ske »snart«. Blandt mulige købere bliver både amerikanske AT&T og spanske Telefónica nævnt. Telefónica sidder i forvejen på 20 procent af det mexicanske marked og er dermed den største spiller udover mastodonten América Móvil. Hverken AT&T eller Telefónica ønsker at kommentere mulige opkøb over for Reuters.

SLIM_Mobli_Business

Midt i frasalgsspekulationerne er spørgsmålet, hvor meget der skal til for at tilfredsstille de mexicanske konkurrencemyndigheder. Formålet er at stække Slims monopol og øge konkurrence på mobilmarkedet, og den mexicanske regering har store forhåbninger.

»Denne beslutning skabe effektiv konkurrence i telemarkedet og resultere i højere kvalitet samt bedre priser for slutbrugerne,« sagde Informationsministeriet ifølge Financial Times.

Som gulerod for at splitte sit imperium kan Slim se frem til, at hans selskab Telmex bliver lukket ind på det mexicanske tv-marked. Hidtil har Telmex på grund af sin dominerende position på telefonmarkedet været afskåret fra tv-aktiviteter.

América Móvil opererer i 18 lande i Latinamerika og er regionens største teleselskab. I denne omgang er det dog kun i Mexico, at Carlos Slims koncern bliver ramt. Lige nu vurderer de uafhængige mexicanske telemyndigheder, IFT, om man kan godkende udspillet fra landets rigeste mand.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere