Del : SMS
Berlingske Business

Den tyske børschef bejler til sin London-mage

Carsten
Chefen for den tysk-britiske børsfusion Carsten Kengeter maner frygten for at afgive magt til London i jorden. »Frankfurt-­børsen ligger os alle på sinde,« lover han. Foto: Alexander Heinl /EPA

Carsten Kengeter har ledet Deutsche Börse i under et år men tøver ikke med at forsøge, hvad den tyske børskoncern to gange før har fejlet i: At gå sammen med London-børsen LSE.

Artiklen fortsætter under annoncen

Carsten Kengeter bor i London. Og da det er rart med kort til arbejde, kunne man fristes til at spørge, om det er en del af årsagen til, at han så gerne vil have den tyske børs lagt sammen med børsen i London.

Den slags tanker gør man sig – ifølge tyske medier – i Tysklands store finanscenter i Frankfurt, hvor en gammel frygt for at tabe terræn igen er dukket op, efter at Kengeter, den relativt nye chef for Deutsche Börse, har genoplivet en lige så gammel drøm om at overtage London-børsen LSE.

Planen vil indebære, at hovedsædet deles mellem Frankfurt og London. Og Kengeter selv er ­udpeget til at lede den tysk-britiske børs. Men frygter man en større forrykkelse til London – om briterne bliver i EU eller ej – »så kender man mig ikke«, fastslog Carsten Kengeter forleden, da han blev forelagt tesen om den korte arbejdsvej.

LSE-M&A/ICE

Den tyske børschef er kendt som en målbevidst herre. Og han er ikke i tvivl om, at børsfusionen er vejen frem, hvis Deutsche Börse skal stå sig i den internationale konkurrence og undgå selv at blive overtaget. Specielt efter at et andet fusionsforsøg, med New York-børsen NYSE, også slog fejl i 2012.

»For ti år siden var vi nummer ét i verden. Nu er vi nummer fire, og ved udgangen af året vil vi være nummer seks, hvis ikke vi passer på,« konstaterede han, da fusionsplanerne kom frem.

BRITAIN MARKETS

Skepsis

Carsten Kengeter overtog ledelsen i juni 2015 og var ikke længe om at stramme de finansielle mål, erklære at børsen skulle være mere innovativ og kundeorienteret – og minde om, at den tyske børs­koncern i dag er en temmelig international forestilling, der laver meget andet end blot handel med aktier.

»Hos Deutsche Börse er det efterhånden kun navnet, der er tysk,« som også hans forgænger, Reto Francioni, engang udtalte.

Men Carsten Kengeter har meget at bevise. Da han fik jobbet, studsede tyske kritikere over hans mange års erfaring fra internationale investeringsbanker – britiske Barclays, amerikanske Goldman Sachs og schweiziske UBS. Det miskrediterede ham i nogles øjne efter finanskrisen, som især bragte denne type banker i søgelyset. ­Specielt UBS, hvor Kengeter arbejdede i fem år, mens banken var ramt af skandaler om uautoriseret handel og rentemanipulation.

A flag of the European Union flutters in Berlin on May 9, 2011.

Hos Deutsche Börse lægger man dog vægt på hans store internationale erfaring og indsigt i de mere snørklede dele af finansmarkederne. Som snart 49-årig indvarsler han også et generationsskifte i børsgruppen, hvor flere medlemmer af topledelsen er over 60 år.

Og det synes ikke at bekymre Carsten Kengeter, at han har en vis skepsis at overvinde. Frankfurt-børsen »ligger os alle på hjertet«, bedyrede han forleden over for den tyske presse.

»Tro mig, fusionen vil, sådan som vi har tænkt den, styrke og ikke skade Frankfurt.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere