Del : SMS
Berlingske Business

Den rigeste procent ejer halvdelen af verdens formuer

MONACO-YACHTING-FAIR
Foto:

Ifølge en ny rapport fra det schweiziske finanshus Credit Suisse stiger uligheden i verden, hvor de allerrigeste er gået fremad på bekostning af den globale middelklasse.

Artiklen fortsætter under annoncen

For første gang viser rapporten, at middelklassen i Kina har overhalet middelklassen i USA på antallet af personer.

Det skriver den britiske avis the Guardian.

For at blive komme i den eftertragtede rigeste procent af verdens befolkning, skal man, ifølge tallene fra finanshuset, have en formue på 759.900 dollar, ca. 5 mio. kr, mens det kun kræver 3210 dollar, ca. 21.000 kr., at være i den øverste halvdel.

Mark Zuckerberg

Rapporten, der definerer formuer som værdien af aktiver, deriblandt ejendomme og aktiemarkedsinvesteringer, men uden gæld, konkluderer, at verdens ulighed er fortsat med at stige siden finanskrisen i 2008, og at den rigeste procent af verdens befolkningen nu ejer op imod 50,4 pct. af alle private værdier.

Udviklingen er ganske alarmerende, mener NGO'en Oxfam, der efterlyser hurtig handling fra verdens ledere, som for bare et par uger siden i FN vedtog som fælles langsigtet mål at begrænse global ulighed.

»Dette er det seneste eksempel på, at ekstrem ulighed er ude af kontrol. Er vi virkelig glade for at leve i en verden, hvor top 1 pct. ejer halvdelen af verdens rigdomme, mens den fattigste halvdel ejer kun 1 pct?,« siger Mark Goldring, Oxfams direktør i Storbritannien til the Guardian.

25BBMtrump-melania-knauss-2.jpg

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere