Del : SMS
Berlingske Business

Den diskrete luksusarving nærmer sig hjørnekontoret

FRANCE-FASHION/
Som ældste barn af Frankrigs rigeste mand, luksuskongen Bernard Arnault, er Delphine Arnault opflasket med luksus, kunst og mode. Foto:

Delphine Arnault træder stadig mere i karakter som en mulig efterfølger til sin far, Bernard Arnault, i toppen af den franske luksuskoncern LVMH. Hun har måttet arbejde hårdt for sagen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er sagt om Delphine Arnault, at hun om nogen er født til sit job. Bogstaveligt talt.

Som ældste barn af Frankrigs rigeste mand, luksuskongen Bernard Arnault, er hun opflasket med luksus, kunst og mode. Og karrieremæssigt har faderens luksus-imperium LVMH – det står for Louis Vuitton Moët Hennessy – været hendes liv, siden hun var 25 år. Hun var 28 år, da hun i 2003 fik plads i LVMHs bestyrelse – som den første kvinde overhovedet.

Philip Clarke

Men den nu 39-årige Delphine tager intet for givet. Heller ikke, når spekulationen går, at den høje blonde kvinde er ved at blive bragt i stilling til at overtage tøjlerne fra Bernard Arnault, når han på et eller andet tidspunkt trækker sig.

Han er 65 år og ventes ikke at gå på pension foreløbig. Alligevel er spekulationen om Delphine taget til, siden hun for et år siden blev næstkommanderende for en helt central del af LVMH - modehuset Louis Vuitton, der står for over halvdelen af LVMHs samlede overskud (seks mia. euro i 2013) og jævnligt rangeres som et af verdens mest værdifulde luksusbrands.

Udnævnelsen bringer hende ifølge iagttagere et skridt foran broderen Antoine, der også er dybt engageret i LVMH som bestyrelsesmedlem og chef for modehuset Berluti.

Læs på lektien

Begge søskende fik meget tidligt forklaret af deres far, at de ville blive prøvet af og skulle vise deres værd. Og de er begge blevet klædt godt på til opgaven. Delphine med studier på den franske eliteskole EDHEC og britiske London School of Economics, og Antoine med endnu en fransk eliteskole, INSEAD, og canadiske HEC i Montréal.

Men Delphine gik ikke direkte i kødet på familiefirmaet. Hun tog først et par år i konsulentfirmaet McKinsey, efter eget udsagn, fordi »jeg ville virkelig gerne se, hvordan en amerikansk virksomhed arbejder«. Hvilket med hendes ord er ensbetydende med »meget effektivt« og »handlingsdrevet«.

Først derefter lod hun sig indlemme i LVMH, der omfatter omkring 60 forskellige luksusbrands fra Hennessy-cognac og Dom Pérignon-champagne til modehuse som Dior, Fendi og Givenchy.

10BUSseanparker.jpg

Ligesom broderen blev hun placeret i en stribe forskellige job og først skubbet videre, når hun havde vist, hvad hun kunne. Det var i første omgang hos stjernedesigneren John Galliano og Christian Dior, hvor hun – med topchefen Sidney Toledano som mentor – endte som næstkommanderende med den ikke uanselige opgave at hjælpe modehuset videre, efter at Galliano i en større skandale forløb sig med antisemitiske udtalelser og måtte forlade foretagendet.

Her viste Delphine for alvor, hvad hun siden har vist sig at gøre bedst – at bygge bro mellem det kreative og det forretningsmæssige. Hun går for at være en ferm talentspotter og siges at besidde betydelige diplomatiske evner, når det gælder om at pleje omgang med kreative stjerner. Hos Dior var hun med til en ret radikal forvandling under et nyt kreativt team.

Det rolige overblik

Og det er lidt den samme opgave, hun nu har hos Louis Vuitton. Det berømte LV-logo, kendt især fra håndtasker, har været i fare for at blive udvandet, ligesom det også har været tilfældet med andre modemærker som Gucci og Prada. Nu er en større indsats sat ind for at genvinde et eksklusivt image – med en særkollektion designet af stjerner som Karl Lagerfeld, Frank Gehry og Christian Louboutin, ligesom Louis Vuitton også har etableret en talentkonkurrence for unge modeskabere med en tilhørende mentorordning, der meget klart bærer Delphine Arnaults aftryk.

Paul Polman

Hun siger selv, at hun har en »ret rolig« ledelsesstil, og at hun af sin far har lært at se både de små detaljer og det store overblik. Det er overblikket over hele processen fra tegnebræt over systue til butikker. Hun bruger efter sigende de fleste af sine lørdage på at besøge forretninger og stormagasiner for at få føling med, hvad der rører sig ude i marken.

Arbejdsnarkoman er hun også og sad stadig på kontoret i Paris to dage før hun nedkom med sin nu toårige datter Elisa.

Ingen rivaler

Skulle nogle alligevel satse på broderen Antoine som Bernard Arnaults efterfølger, så beror det på, at han går for at være den mere udfarende og udadvendte af søskendeparret, hvorimod Delphine kan forekomme meget reserveret og diskret – ganske som sin far. Hun foretrækker at observere og analysere og holder sig generelt ude af mediernes søgelys – trods betragtelig interesse for hendes privatforhold, herunder kæresten, telekom-milliardæren Xavier Niel.

Indbyrdes er der dog intet, der bærer det mindste præg af rivaliseren mellem Delphine og Antoine. De to indgik som ret unge en særlig pagt om ikke at lade deres personlige forhold ødelægge af den slags.

»Den strategi værner vi meget om. Mange virksomheder er eksploderet, fordi arvingerne ikke kunne blive enige,« har Antoine udtalt.

wff

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere