Del : SMS
Berlingske Business

Danske Bank: Japans Abe får svær balancegang

JAPAN ELECTIONS SHINZO ABE
Japans kommende premierminister Shinzo Abe skal afveje hensynet til landets vækst overfor hensynet til landets voksende gæld. Foto:

Med en jordskredssejr ved valget i går vender Japans tidligere premierminister Shinzo Abe efter al sandsynlighed tilbage på posten som regeringsleder. Men hans vækststrategi kan sende landet ud i en svær gældskrise.

Artiklen fortsætter under annoncen
Japansk økonomi har to store problemer: Lav vækst og stor gæld. Og medicinen for det ene problem kan meget vel gøre det andet problem uoverskueligt stort.

Det er det dilemma Shinzo Abe, der formenlig vender tilbage til posten premierminister (han var kortvarigt på posten fra 2006 til 2007), nu står overfor.

Shinzo Abe som er formand for Japans Liberale Parti LPD vandt valget i går meget overbevisende, og ser ud til at sammen med samarbejdspartiet New Komeito, NKP at få over to tredjedele af pladserne i landets Underhus og dermed reelt magt til at gennemtrumfe, hvad de har lyst til.

Til magten på vækst-valgkamp

Abe er kommet til magten efter løfter om, at han vil gennemføre et meget offensivt vækstprogram, skriver Flemming Jegbjærg Nielsen, der er senioranalytiker i Danske Bank i en analyse.

"Som det første vil den nye regering formentlig gennemføre yderlige finanspolitiske lempelser i form af infrastruktur-investeringer. Abe og LPD har desuden op til valget lagt stort pres på den japanske centralbank for mere aggressive pengepolitiske lempelser. Det pres vil blive intensiveret," skriver han.

Japans økonomi vurderes til at være i recession i øjeblikket. De seneste økonomisk prognoser tyder dog på, at recessionen bliver kortvarig, industriproduktionen steg overraskende i oktober med 1,8 procent og bruttonationalproduktet forventes at falde med 0,4 procent efter et fald på 3,5 procent i tredje kvartal.

Vil udskyde moms-forhøjelse

Men Shinzo Abe har lagt op til, at han vil udskyde en fordobling af momsen fra fem til ti procent - som ellers træder i kraft til april 2014 - hvis ikke der kommer gang i væksten i Japan i løbet af 2013.

Momsforhøjelserne er ellers ifølge Danske Bank en væsentlig del i den langsigtede plan om at få styr på den offentlige gæld, som forventes at overstige 245 procent af BNP til næste år.

Har Japan råd til vækst?

Og den kombination af øgede udgifter og færre indtægter til statskassen kan vise sig at være en farlig cocktail for verdens tredjestørste økonomi, mener Flemming Jegbjærg Nielsen.

"Det rejser derfor spørgsmålet, om Japan overhovedet har råd til den aggressive vækststrategi. Ender Japan med at sløjfe momsforhøjelserne i 2014, er der alvorlig fare for, at ratingbureauerne vil reducere ratingen af Japans økonomi," skriver han i sin analyse.

En anden stor usikkerhed set fra omverdenen ved Japans kommende premierminister er, at han er mere nationalistisk end sin forgænger. Dermed vil han sandsynligvis spille mere med musklerne overfor Kina, som Japan ligger i strid med angående suveræniteten til en række mindre øer i det Østkinesiske øhav.

"Valgresultatet rummer derfor også risikoen for øgede politiske spændinger mellem Japan og Kina, som i værste fald kan vise sig at være en stor forhindring for at få skubbet i gang i japansk økonomi. Japan er mere afhængig af Kina, end Kina er af Japan. Det kan derfor også vise sig at være et gigantisk selvmål fra Abes side, hvis han kører sin udenrigspolitiske agenda for aggressivt frem, skriver Flemming Jegbjærg Nielsen og fortsætter:

"Derfor tror vi også, at Abe nedtoner tonen på det udenrigspolitiske område noget, når han først har magten," skriver han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere