Del : SMS
Berlingske Business

Danmark trodser kinesisk vækstpause: Eksporteventyret fortsætter

27BUSkopenhagen-fur.jpg
Kopenhagen Fur er en af de virksomheder, der eksportere stort til Kina og efter et dyk i salget i 2014, forventer de et rekordstort salg i indeværende år, som slutter med en aktion i september. Arkivfoto: Christian Als

Den lavere økonomiske vækst i Kina får ikke nævneværdig betydning for det danske eksporteventyr til Kina, vurderer ny analyse. Frem mod 2025 har vareeksporten potentiale til at vokse næsten 10 pct. om året.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kinas import faldt sidste måned med 12,3 procent. Næsten lige så stort et dyk som måneden før.

Til trods for en styrket kinesisk valuta og forsøg på at øge forbruget ved at sænke renten og sende flere penge i omløb køber kineserne mindre ind i udlandet. Og årets målsætning om at nå en BNP-vækst på syv procent – den laveste i et kvart århundrede – bliver en stor udfordring at indfri, erkender ledelsen i Kommunistpartiet.

Kinas økonomiske fremdrift har tabt noget af pusten, men det bør ikke få stor betydning for den danske eksport til landet, skriver Udenrigsministeriet i en ny analyse af det danske eksportpotentiale. Fra 2005 til og med sidste år steg den danske eksport til Kina med over 170 procent. Og ser man ti år frem i tiden, bør salget af danske eksportvarer til det kinesiske marked kunne holde samme vækstrate. Der vil kun være tale om en »lille, hvis overhovedet nogen, begrænsning for dansk eksport« som følge af den aftagende økonomiske vækst i Kina, fremgår det af rapporten.

novo

»Der er så stort et potentiale for danske virksomheder og danske produkter i Kina, at en vækst på syv procent er rigeligt til, at prognosen kan blive opfyldt over de kommende år,« siger handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S). Ifølge ministeriets analyse har dansk vareeksport til Kina potentiale til at vokse med 9,4 procent om året frem mod 2025. Det svarer til en samlet stigning på over 36 mia. kr. En væsentlig drivkraft i efterspørgslen bliver den kinesiske urbanisering og købekraften i den voksende middelklasse. Ifølge OECD vil husstandsindkomsten i byerne være fordoblet i 2025. De strukturelle og demografiske ændringer i det kinesiske samfund vil samtidig øge behovet for sundhedsydelser, uddannelse og andre services og hæve de kinesiske krav til højere standarder inden for kvalitet, miljømæssig regulering og forbrugerbeskyttelse.

Fødevarer en milliardforretning

Kvalitet og sikkerhed er blandt de vigtigste forklaringer på, at salg af danske fødevarer i Kina er blevet en milliardforretning. For Danish Crown har kinesernes appetit på grisetæer- og ører stået for størstedelen af indtjeningen. Den danske slagterikoncern har ikke et konkret mål for eksporten anno 2025, men skal væksten på det kinesiske marked fortsætte i samme tempo som tidligere, bliver det nødvendigt at sælge et bredere udvalg af produkter i Kina.

ARGENTINA-ECONOMY/

»Vi har i mange år haft tocifret vækst i eksporten til Kina, men den begynder at flade lidt ud nu, fordi alle de produkter, hvor kineserne har nogle særlige præferencer, allerede går til Kina. Kineserne vil gerne have noget brusk eller knogler og noget at tygge i, så de produkter køber de stort set alt af. Så skal vi have lige så høje vækstrater, skal vi ind på markedet for mere traditionelt kød,« forklarer underdirektør i Danish Crowns eksportafdelingen, Søren Tinggaard. Medicinske og farmaceutiske produkter, maskiner og tilbehør til industrien samt kød og kødvarer er nummer to, tre og fire på listen over de største eksportvarekategorier. Førstepladsen indtages af kategorien huder og pelsskind, der afspejler Kopenhagen Furs succes på det kinesiske marked.

En succes der dog sidste år led et alvorligt tilbageslag. En varm vinter og et faldende kinesisk forbrug af luksusprodukter fik værdien af pelskind til at styrtdykke. Priserne ved de danske pelsauktioner er siden steget igen, men er ikke i nærheden af det tidligere niveau.

Til gengæld forventer Kopenhagen Fur at sælge et rekordstort antal skind i indeværende sæson, der slutter med en auktion i september. En lang kinesisk vinter er den primære årsag til årets gode salg. Men på sigt er det ikke kun kuldegrader i Kinas nordligste egne, der skal sikre de danske pelsdyravlere succes i Kina.

»Vores potentiale og vækst er i fremtiden ikke så meget i den traditionelle pelsindustri, men inden for modebranchen. Vi står over for en kundegruppe på 300-400 millioner mennesker, som har råd til at købe produkter i et modemæssigt perspektiv. Der er et kæmpe potentiale i det segment, som gør, at vi kan vokse i mange år,« siger Kenneth Loberg, viceadministrerende direktør i Kopenhagen Fur, der netop er vendt hjem til Danmark fra Kina og Shanghai Fashion Week. Nye markedsføringstiltag og samarbejdsaftaler med modehuse skal sikre at pels bliver en del af moden i Kina. Omkring 90 procent af Kopenhagen Furs indtægter i Kina stammer i dag fra den traditionelle pelsindustri. På sigt håber auktionshuset, at modebranchen kan komme til at udgøre en lige så stor indtægtskilde som salget til mere traditionel beklædning.

BRAZIL-STRIKE/

BRAZIL-STRIKE/

Begrænsninger på dansk produktion

I eksportanalysen fremhæver Udenrigsministeriet begrænsninger på dansk produktion og konkurrenceevne som faktorer, der kan bremse eksportvæksten.

Det gælder bl.a. i de tilfælde, hvor Kina vælger at indgå frihandelsaftale med lande, der har nogle af de samme kompetencer som Danmark. Australien, New Zealand, Sydkorea, Chile og Schweiz har allerede indgået frihandelsaftaler med Kina med betydelige nedbringelse af toldbarrierer til følge. Samtidig indgår Kina i drøftelser om andre større regionale frihandelsaftaler i Asien og Stillehavsområdet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere