Del : SMS
Berlingske Business

Britisk opstandelse: Google betaler tre procent i skat

skat
Storbritannien er et vigtigt marked for Google, der anlåes at tjene milliarder i de britiske lande. Foto:

I sidste uge kaldte den britisk finansminister en ny skatteaftale med Google for en "kæmpe succes". Men økonomer er nået frem til, at techgiganten betaler omkring tre procent til den britiske statskasse, og det vækker politisk opstandelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skortede ikke på bevingede ord og lovprisninger, da den britiske finansminister, George Osborne, i sidste uge kunne meddele, at man var blevet enige med Google om en ny skatteaftale. Ikke alene tvang aftalen techgiganten til at betale mere skat på britisk jord; den indebar tillige, at Google skulle betale knap 1,3 milliarder danske kroner i restskat.

BRITAIN-ROYAL-GOOGLE

»Det her er en kæmpe succes for vores skattepolitik,« sagde George Osborne på topmødet i Davos i sidste uge, da aftalen faldt på plads.

Og han fortsatte:

»Vi har fået Google til at betale skat, og det er et stort skridt fremad og adresserer fuldstændig den forståelige vrede, der har været hos folk over, at store virksomheder ikke betaler skat,« lød det videre ifølge Guardian.

Problemet er bare, at Google måske nok betaler lidt mere til den britiske statskasse, men at man - sammenlignet med andre virksomheder - fortsat har en temmelig fordelagtig aftale med myndighederne. Således estimerer de fleste beregninger, at Google ender med at betale beskedne tre procent i erhvervsskat til trods for, at den skat er fastsat til godt 20 procent i Storbritannien, som Guardian kunne afsløre i lørdags.

US-IT-LIFESTYLE-LANGUAGE-GOOGLE-FILES

Det har affødt politisk vrede, og mandag har en række politikere taget initiativ til en række nye regler på området, der skal forhindre store virksomheder i at betale mindre i skat i Storbritannien end øvrige virksomheder. Det står klart, at Google ikke bryder nogle regler, og derfor har Westminster nu rettet opmærksomheden mod ø-rigets skattelove.

»Skattelovens kompleksitet har forvandlet det åbenlyse princip, at alle skal betale den korrekte sum i skat, til et stykke elastik,« lyder det fra Andrew Tyrie, der er formand for det udvalg, der er blevet nedsat til at undersøge det britiske skattesystem.

Storbritannien er et af Googles allerstørste markeder, og den amerikanske virksomhed anslås at tjene i underkanten af 20 milliarder årligt alene på det britiske marked.

Ikke overraskende har George Osborne måttet lægge øre til masser af politisk drilleri og kritik for at have udråbt aftalen som en »kæmpe succes«. Den britiske premierminister, David Cameron, har kløgtigt afvist at bruge samme benævnelse om aftalen, hvilket de fleste analytikere antager er et tegn på, at hans støtte til sin finansminister er vaklende i spørgsmålet.

Hos oppositionspartiet Labour har partiets finansordfører - eller skyggefinansminister, som det hedder derovre, John McDonnell, ført an i kritikken og opsummerede den mandag med følgende spørgsmål, der er adresseret til Osborne:

pix-Google Play

»Er ministeren ikke enig i, at det er vigtigt, at alle bliver behandlet ens og fair, uanset om det er milliardvirksomheder eller små forretninger?,« lyder spørgsmålet fra McDonnell, der er sendt til Underhuset, skriver Guardian.

Geroge Osborne har afvist kritikken med, at den betalte skat er bedre end ingenting og i øvrigt kritiseret Labour for overhovedet ikke at have lykkedes med at hive skattekroner ud af Google, da arbejderpartiet var ved magten i Storbritannien.

 

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere