Del : SMS
Berlingske Business

Boston er et mekka for opstarts-virksomheder

26BUS51643860.jpg

Boston står noget uretfærdigt i skyggen af vestkystens venture- og iværksættermagnet Silicon Valley. Danske forskningsinstitutioner og opstartsvirksomheder kan lære meget af området, der dækker hele det finansielle økosystem inden for især biotek.

Artiklen fortsætter under annoncen

De er her alle sammen.

De veluddannede. De entreprenante. De investeringsvillige – både nye og gamle penge. Og i de senere år er de globale firmaer også kommet til. Det giver et næsten unikt miks, som hvert år føder hundredvis af nye biotekfirmaer og andre teknologitunge virksomheder.

Vi taler om Boston. Her, hvor verdensberømte universiteter som Harvard og MIT (Massachusetts Institute of Technology) hører hjemme. Det vælter ud med naturvidenskabeligt og meget højtuddannede unge mennesker herfra. De trækker forskningsprojekter med sig som udvikler sig til opstartsvirksomheder, der senere bliver solgt. Det ligger de studerende lige for, og universiteterne tilskynder det.

Investeringsvillige venturefonde har længe været tiltrukket af miljøet, og de er her i hobetal, for det er altafgørende at være helt tæt på de nye virksomheder og de kloge hoveder.

Det hele skaber en effektiv og selvforstærkende mølle af ny viden, nye virksomheder og stor værdi.

GENZYME/SANOFI

»Opstartsvirksomhederne kan krydse gaden og tage et møde med nogle af de største venturefonde i verden inden for deres område. Der bliver virkelig netværket i denne by,« siger Roger Frechette, der er såkaldt ambassadør for det danske biotek-cluster Medicon Valley Alliance i Boston og selv har været med til at stifte flere biotekvirksomheder.

Det meget store udbud af både opstartsvirksomheder og penge i området gør det dog svært for danske iværksættere at bryde gennem lydmuren hos de investeringsvillige amerikanske venturefonde.

»Som dansk biotekselskab skal man sætte sig selv på landkortet herovre, og det er vanskeligt. Man behøver ikke nødvendigvis flytte herover og stemme dørklokker. Men mit råd er at rejse hertil ofte, når muligheden opstår, og forsøge at få opbygget et netvæk. Det er vigtigt,« siger Roger Frechette.

Arnested for verdens kapitalfonde.

»Det er et godt sted at være bankmand. Der er mange penge i Boston. Kapitalfondskonceptet startede her i 1980erne og spredte sig herfra til resten af USA og siden til Europa. Derfor er der utroligt mange kapitalfonde og venturefonde, der har hjemme i Boston. Det er godt for en bankmand,« siger Joe Downing, der er partner i investeringsbanken Downer & Co. i Boston.

Han er selv amerikaner, men dansk gift og har tidligere arbejdet for bl.a. Chr. Hansen og Incentive i Danmark, så han kender den danske forretningskultur indgående.

»Konkurrencen er stor herovre, men markedet er enormt. Boston er et godt sted at starte, når man vil i gang i USA som dansk selskab også som lille virksomhed. Der er mange ressourcer og mange penge her. Det er ikke så dyrt som New York, og her er pænere og renere end New York,« siger Downing med et skævt smil.

18BUSViehbacher.jpg

Den danske generalkonsul i Boston, Jacob Friis, opfordrer flere videntunge danske opstartsvirksomheder til at kigge mod Boston.

»Totalt er der jo omkring 100 universiteter her i området, hvoraf de 20 er store, og det trækker megen viden til, ikke kun fra hele Østkysten, men også resten af USA, og det virker selvforstærkende, så flere trækkes til, og det gør, at der er mange penge,« siger Jacob Friis.

Dansk innovationscenter muligt

»Boston er af en eller anden grund ikke så kendt som Vestkysten i USA. Måske skyldes det, at Danmark startede et innovationscenter i Palo Alto i Californien for nogle år siden. Vi har mange gange talt om at lave et tilsvarende innovationscenter på Østkysten, i enten New York eller Boston. Det, tror jeg, også højst sandsynligt sker inden for de kommende år,« siger Jacob Friis.

Han nævner ligesom Frechette, at man som dansk iværksætter eller opstartsvirksomhed bliver nødt til at være til stede fysisk i byen.

»Der er viden, der er kapital, og der er en kultur omkring, at det er supergodt at være iværksætter – også selv om det ender med at man går fallit. Og dem er der da også mange af herovre. Og sker det, er det ofte bare et skridt på vejen til at prøve igen. Det er ikke noget, man ser skævt til, som man måske gør i Danmark,« siger Friis om den amerikanske iværksætterånd.

Flere af de store universiteter har kontorfællesskabsfirmaer, der hjælper folk i den tidlige opstartsfase.

21busAnita Krohn Traaseth.jpg

Eksempelvis findes der Cambridge Innovation Center, som er udsprunget af MIT, hvor man kan leje en adresse og et mødelokale. Noget helt nyt er konceptet District Hall, som i princippet handler om at bringe folk med gode idéer sammen, give dem lidt kaffe og lidt strøm til deres computer, og så er tanken, at når folk bringes sammen, så udspringer der endnu flere gode idéer.

»Man går bare ind fra gaden og møder folk. Det er i stedet for, at du sidder hjemme i din kælder og nørkler med en god idé,« siger Jacob Friis.

Det perfekte miks

I de senere år er en række globale virksomheder inden for især farma rykket ind i Boston-området. Det er sket for at komme tættere på både de højtuddannede kandidater fra universiteterne, men også for at være tæt på den nye forskning og opstartsvirksomheder.

»Der er ikke noget andet område, der har den samme koncentration af store selskaber, uddannelsesmuligheder, venturekapital som Boston. Grunden til, at det fungerer med så stor succes, er det miks af aktører, der er her. Mange storbyer har berømte akademiske institutioner af høj kvalitet, men det er ikke nok i sig selv. Det handler om de forskellige brikker, der tilsammen giver dem slagkraft,« siger David Meeker. Han er øverste direktør for Genzyme, der ejes af Sanofi-Aventis – et forskningstungt medicinalfirma med fokus på sjældne sygdomme og multipel sclerose.

Genzyme er stiftet i 1981 og var et af de første biotekselskaber i Boston. Han har selv bemærket det betydelige rykind af store firmaer i de senere år.

»Mange store selskaber er rykket ind i Boston-Cambridge-regionen, inklusive Sanofi, fordi de erkender, at de er nødt til at være i dette miljø. Sanofi har rykket noget af sin forskning til Boston af den grund,« siger David Meeker.

»Der er kritisk masse her. De tiltrækker hinanden, og det er selvforstærkende. De lokale hospitaler, og MIT og Harvard har lagt grunden, det har så antændt et biotekmiljø, som er mangedoblet over årene. Der er mange små biotekselskaber her.

bavaria

De store farmaselskaber vil være en del af det. De er her for at være tæt på de akademiske institutioner, men i endnu højere grad tæt på de små, nystartede biotekselskaber og den nye og banebrydende viden, der sker her,« siger David Meeker.

Han mener, det er muligt for et dansk biotekselskab at gøre sig synlig i selskabet.

»Du behøver ikke nødvendigvis flytte hertil, men det er langt nemmere for investorerne at følge med og blive trygge ved en investering, når de bare kan krydse gaden og besøge deres investering. Men udfordringen er at blive synlig i en by som Boston. Du skal være synlig og skabe kontakter og gøre opmærksom på dig selv. Medmindre man har kuren mod kræft, for så skal folk nok finde dig. Men det er jo ikke altid tilfældet i første omgang. Så man skal investere tid, og man skal rejse,« siger David Meeker.

Berlingske Business var inviteret til Boston af Genzyme

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere