Del : SMS
Berlingske Business

Boeing blæser forbi ærkerivalen

pix-dreamliner
Boeings Dreamliner er en af årsagerne til den amerikanske flyproducents vækst. Her ses en af slagsen i en halsbrækkende manøvre til Farnborough International Airshow i Sydengland sidste sommer. Foto:

For første gang i et årti står den amerikanske flyproducent Boeing til at overhale rivalen Airbus, når det kommer til leveringen af passagerfly.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter at have stået i skyggen af europæiske Airbusi nogle år har Boeing rettet ryggen. Analytikeres estimater lyder, at amerikanske Boeing i 2012 leverede flere fly til kunderne end konkurrenten, skriver Financial Times.

Forklaringen skal blandt andet findes i, at Boeing endelig er kommet i gang med at producere sit 787 Dreamliner-fly. Det topmoderne langdistancefly er flere år forsinket og har lagt låg på, hvor mange fly Boeing kunne rulle ud af fabrikshallerne i Seattle, Washington.

AirbusA350_Business

De fire analytikere, den britiske avis har talt med, forudser, at magtforholdet i mindst tre år vil være forskudt til amerikanernes fordel.

Boeings Dreamliner er dog bare et af de første eksempler på den nye generation af kompositmaterialefly, der ventes at blive produceret i stor stil fra begge flyproducenter de kommende år. Flyene har store fordele i forhold til de mest brugte fly i dag, når det kommer til brændstof- og driftsudgifter.

Da netop den høje brændstofpris er blevet en så stor del af luftfartsselskabernes udgifter, er der al grund til at tro, at der vil være mange selskaber, som i den nære fremtid vil vælge at skifte fly - og det til begge producenters fordel.

Norwegian oplevede trafikvækst på 20 pct. i september

Ordrebøgerne menes i hvert fald at være fyldt de næste par år for både Airbus og Boeing, som ifølge analytikerne fik leveret henholdsvis 580 og 600 fly til kunderne i hele 2012. I perioden januar til ultimo november førte Boeing da også kapløbet med 537 leverede fly mod Airbus' 516, skriver Financial Times.

Senest Boeing var større end Airbus, når det kommer til leverede fly, var i 2002, hvorefter det lykkedes europæerne at bryde 30 års amerikansk dominans i flyproduktionen. I de kommende år ventes de to markedsdominerende kæmper at få yderligere konkurrence. Og det ikke bare fra de konkurrerende producenter i Rusland og Canada. Også Kina og Japan har meldt sig på banen for flyproducenter.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere