Del : SMS
Berlingske Business

B&O sætter kurs mod Kinasluksusmarked

30busBogO.jpg
20 pct. af B&Os globale omsætning vil om få år komme fra Kina og Hong Kong, mener Struervirksomhedens chef i Storkina og Sydkorea, Lars Hardboe Galsgaard.

Langt om længe kom B&O i gang med det kinesiske marked, og nu satses der bevidst på luksusmarkedet. Det kan give 15-20 pct. af omsætningen om nogle år.

Artiklen fortsætter under annoncen

SHANGHAI: Kina og Hong Kong kan komme til at stå for 15-20 procent af Bang & Olufsens globale omsætning om nogle år. Det vurderer flere analytikere, og det er en vurdering, som Struer-firmaets chef for Storkina (Kina, Hong Kong, Macao og Taiwan) og Sydkorea, Lars Hardboe Galsgaard, ikke finder urealistisk.

Det vil i givet fald være et niveau-skifte af dimensioner, for i 2011 udgjorde Kina og Hong Kong kun tre procent af den samlede omsætning. Men det vil også være udtryk for et strategiskifte, for B&O har i mellemtiden lagt kursen om og satser særdeles målrettet på luksusmarkedet i Storkina.

I B&O-selskabets seneste kvartalsregnskab havde BRIK-landene en stigning i omsætningen på 45 procent mod en uhyre beskeden stigning i den samlede omsætning til 822 millioner kroner i kvartalet, og stigningen skyldes hovedsagelig fremgang i Kina og Hong Kong. Driftsresultatet blev derimod væsenligt forbedret til 31 millioner kroner.

B&O har langt om længe fået fat i den voldsomme vækst i middelklassen og hos velhaverne på vækstmarkederne, især Kina og Rusland.

Det er netop, hvad der er sket i Kina, som analytikere er begyndt at fokusere stærkt på, fordi udviklingen i Kina og i de andre vækstmarkeder vil være afgørende for B&Os fremtidige udvikling. Investeringsbanken Goldman Sachs venter, at middelklassen i Kina og Indien vil stå for 40 procent af forbruget i verdens middelklasse i 2030.

pix-bo

Indtil 2011 havde B&O mildt sagt ikke særlig megen fokus på Kina, selv om Kina er landet med den største vækst for velhavere. Der er i dag flere dollarmillionærer i Kina end i f.eks. Tyskland og Frankrig, og købekraften i middelklassen vokser bastant.

B&O solgte sine produkter til tre hovedforhandlere, og det skete fra Singapore. De solgte varer gennem godt 20 butikker, og der var ikke en klar strategi for luksusmarkedet. Kunderne havde ikke en sikker fornemmelse af, at B&O-fjernsyn og højttalere hørte til i toppen.

Men det ændrede sig i 2011, da virksomheden etablerede et regionalt hovedsæde i Shanghai, og hvor B&O for første gang etablerede eget selskab. Indtil da havde B&O ikke sin egen medarbejder i Kina. Tue Mantoni var blevet ny topchef i B&O, og han betragtede BRIK-landene som et af seks fokusområder i selskabets nye strategi, med særlig vægt på Kina.

Det har undret mange i design- og luksusbranchen, at B&O kom så sent i gang i Kina, men fra 2011 skete der noget.

»Vi byggede aktiviteten op fra bunden, og hen ad vejen købte vi to af de tre hovedforhandlere ud, og i dag driver vi selv 31 af de 36 butikker, hvor B&O-produkterne sælges,« siger Lars Hardboe Galsgaard.

»Desuden lagde vi stærk vægt på at profilere os som et luksusbrand. Vi vil sælge produkter til den øvre ende af middelklassen, f.eks. B&O Play til nogle tusinde kroner stykket, men har først og fremmest satset på at placere B&O som et brand i toppen i sammenligning med verdens førende luksusbrands,« siger han.

BeoSound Essence

Kunderne skal kende B&O som et top- produkt, og det er illustreret ved, at butikkerne bliver opgraderet, og blev synliggjort sidste år ved at åbne en 270 kvm stor butik i Xintiandi i Shanghai, hvor produkter og indretning udstråler det mest luksuriøse. B&O betegner butikken – sit flagskib – som den flotteste af selskabets butikker i hele verden.

Desuden har B&O etableret en unik butik i Beijing, Experience Center, der er indrettet som en luksuslejlighed med trægulve, marmorvægge, akustiske tæpper fra Kvadrat på væggene og med dyre, klassiske møbler, der passer til velhaverne i Kina. Den skal demonstrere, at B&O-anlæg helt naturligt hører til i velhavernes hjem. Det er ikke usædvanligt, at kunder køber produkter for en kvart eller en halv million kroner.

Nogle af B&Os fokusområder i Kina er:

Der skal ske en vækst i de eksisterende butikker,

det vurderes om tiden er inde til at åbne flere butikker,

der satses på B&O Play til det yngre publikum,

der satses på salg af udstyr til luksuslejligheder og hoteller samt til luksusbiler.

I bilsegmentet har B&O haft en kampagne, hvor der også blev tilbudt lydudstyr til boligen i forbindelse med salg af B&O-lyd til BMW-5 modellen.

ARKIVFOTO. Onsdagens lancering af det nye BeoVision 11 fra Bang

For halvandet år siden fik B&O to nye medejere, nemlig det kinesiske selskab Sparkle Roll, der forhandler luksusbiler som Lamborghini, Bentley og Rolls-Royce, og private equity selskabet A Capital. De ejer henholdsvis seks og to procent af aktiekapitalen. A Capital er baseret i Bruxelles, men har også kontor i Beijing, og den kinesiske statsfond CIC er en af hovedinvestorerne i A Capital. De to investorer er et af de få eksempler på væsentlige kinesiske investeringer i nogle af de førende danske selskaber.

Sparkle Roll har været med til at give B&O en bredere salgsprofil i Kina. B&O sælger også sine Play-produkter i en række andre butikker, f.eks. i Apple-butikker samt i butikker, der hører under Sparkle Roll. Dermed kan B&O Play-produkter nu købes i omkring 200 butikker i Kina og Hong Kong, og samtidig kan Play-produkter købes på nettet til samme pris som i butikkerne.

03busDigi-Mercedes-Benz-S55.jpg

I markedsføringen har selskabet bevidst demonstreret en klasseforskel mellem de dyre højttalere og fjernsyn i Vision-serien og så Play-produkterne, der typisk kan fås fra 1.100 til 10.000 kroner. I den dyre ende bruges den verdenskendte, unge kinesiske pianist Li Yundi som ansigt udadtil, og det kinesiske badmintonlandshold er med til at synliggøre Play-produkterne.

B&O sælger de samme produkter i Kina som i resten af verden, men der kommer lidt andre farver på nogle af produkterne, f.eks. gule og røde farver. Kineserne har taget det lidt kølige skandinaviske design til sig, udtrykt ved brugen af aluminium, men der er dog også en klar interesse for at bruge varmere farver, og det seneste er brugen af guldfarver i Plays høretelefoner. Samme farver bruges i iPhones nyeste model.

Det er således flere strenge, som B&O satser på i Kina: B&O går ikke alene. Der satses stærkere end før på luksusmarkedet. Der lægges op til samarbejde med andre aktører på luksusmarkedet. Kernen er B&O-butikker, men samtidig sælges der også i mere konventionelle butikker. Der lægges op til en lidt større variation i produktporteføljen.

Lars Hardboe Galsgaard siger, at selskabets brand building svarer lidt til den metode, som f.eks. Mercedes har brugt. Mercedes lægger vægt på topmodellen, S-klassen, for det er dén, både selskabet og kunderne skal identificere sig med, selv om de fleste køber de billigere modeller, f.eks. C-klassen. Samme fænomen ses hos BMW.

Han siger det slagfærdigt:

»Vi skal vaske trappen fra toppen, for vi skal positionere os som et luksusbrand i Kina.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere