Del : SMS
Berlingske Business

Bilsalget i Kina kører i rekordhøjt niveau

AUTOMOBILE-RESULTS-VOLKSWAGEN-FILES
Foto:

Kina blev i det forgangne år det første land nogensinde til at sælge mere end 20 mio. køretøjer i løbet af et enkelt år.

Artiklen fortsætter under annoncen
Især bilfabrikanterne Toyota, General Motors og Volkswagen var med til at køre rekorden i hus.

Det skriver Bloomberg News torsdag.

Det samlede salg af biler i Kina steg sidste år med 14 pct. til 21,98 mio. enheder, oplyser den kinesiske sammenslutning af bilforhandlere ifølge Bloomberg News.

Salget af personbiler, ekskluderet busser og lastvogne, løftede sig i 2013 med 16 pct. til 17,93 mio.

Den kinesiske sammneslutning af bilforhandlere venter et salg i år på mellem 23,85 mio. og 24,29 mio. enheder.

General Motors, der ser det kinesiske marked som sit største, kunne se sit salg stige med 11 pct. til 3,16 mio. Selvom den Detroit-baserede bilfabrikant har overgået alle sine udenlandske kolleger på det kinesiske marked otte år i streg, så melder Bloomberg News, at General Motors kan ende med at falde fra toppen.

Volkswagen kommer nemlig senere i januar med sine data for bilsalget i 2013, og det tyske selskab med hovedsæde i Wolfsburg har allerede i november overgået sit eget årlige bilsalg ved at sælge 2,96 mio. køretøjer i årets første 11 måneder.

Japanske Toyota, der er globalt førende inden for bilsalg, har i 2013 overgået sin egen salgsrekord i Kina ved at sælge 9,2 pct. flere biler - svarende til i alt 917.500 køreenheder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere