Del : SMS
Berlingske Business

Balladen begyndte allerede juledag

pix-kullukb
Her ses Aiviq med en anden slæbebåd i baggrunden, der også var involveret i forsøget på at styre platformen Kulluk fri at en grundstødning. Foto:

Shells forsøg på at bugsere en mobil boreplatform forbi Alaskas kyst gik galt næsten fra begyndelsen - en lang række uheld resulterede i grundstødningen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Nyheden fik først luft under vingerne nytårsdag, men hændelserne, der førte til Shell-boreplatformen Kulluks grundstødning på Alaska-øen Sitkalidak 31. december, begyndte faktisk over en uge tidligere.

Det skriver den amerikanske avis Anchorage Daily News, der har rullet historien om en fejlslagen bugsering op. Den peger i den forbindelse på, at balladen ikke begyndte nytårsaften - den startede allerede juledag.

Baggrunden for, at Kulluk overhovedet skulle sejles til Seattle i staten Washington, var, at isforholdene omkring Alaska om vinteren gør det så godt som umuligt at foretage olieprøveboringer på havet. Derfor er vinteren et naturligt tidspunkt at vælge at sende den mobile platform sydpå for at få foretaget vedligehold.

Se billederne: Shell-platform på grund i ishavet

Afrejsen fra havnen i Unalaska finder sted fredag den 21. december. Her påbegynder den 300 fod store slæbebåd Aiviq arbejdet med at bugsere den 28.000 ton tunge mobile boreplatform Kulluk til Seattle. Forventningen er, at turen vil vare tre-fire uger. Vejret er årstidstypisk: Frisk vind til stiv kuling med en bølgehøjde på tre meter.

Tirsdag den 25. december, juledag, lander der en varsel om vinterstorm, og allerede samme dag kommer vindstyrken op i stormende kuling med vindhastigheder på over 20 meter pr. sekund, hvilket besværliggør bugseringen. Aiviq og Kullak fortsætter dog kursen, og to dage senere - cirka 80 kilometer fra kysten, hvor bølgehøjden når syv meter - brister slæbekablet første gang. Kystvagten sender øjeblikkeligt en kutter til assistance.

Forbindelsen mellem slæbebåd og platform bliver dog hurtigt genetableret, men allerede næste dag er den gal igen.

pix-kulluka

Denne gang betyder en alvorlig motorfejl på slæbebåden, at den mister al kraft på sine fire hovedmotorer. Nu ankommer kystvagtens kutter Alex Haley, og den etablerer et ekstra slæbekabel til platformen. Bølgehøjden får dog det nye kabel til at briste, og i processen beskadiger kablet Alex Haleys skruer. Kystvagtskibet må sætte kursen hjemad, mens myndighederne sender endnu flere skibe i retning af den problemramte bugsering.

Fredag den 28. december er det lykkes at få gang i Aiviqs ene motor. Samtidig ankommer slæbebåden Guardsman. Ved at arbejde sammen formår de to slæbebåde at fastholde Kulluks position. Shell beder dog kystvagten om at evakuere den 18 mand store besætning på Kulluk, da selskabet vurderer, at platformens rullen i bølgerne udgør en risiko.

Kystvagten forsøger efterfølgende at hente mandskabet med helikopter, men den må opgive forsøget på grund af bølgegangen.

pix-shell1

Lørdag den 29. december er Kulluk omtrent 35 kilometer fra øgruppen, hvor Sitkalidak ligger. Bugserkablet til Guardsman brister, og Aiviqs tilstand gør, at en grundstødning vurderes til kun at være 12 timer væk. Det lykkes dog Aviq-mandskabet at få gang i endnu en motor, og det gør, at der er håb for, at man kan holde Kulluks position indtil stormen er overstået. Senere på dagen lykkes det at evakuere mandskabet på platformen med helikopter.

Søndag den 30. december knuses sømændenes håb dog atter. Kablet mellem Kulluk og Aiviq brister igen, og vind i stormstyrke og bølger på op til ni meter umuliggør en reperation. Platformen driver mod kysten, der er cirka 40 kilometer væk. Og vejrudsigten bliver bare værre og værre.

Om formiddagen mandag den 31. december lykkes det mod alle odds at få kabelforbindelsen genetableret, og der er samtidig et hold eksperter på inspektion på platformen. De stikker dog hurtigt af igen, og få timer efter brister kablet mellem Aiviq og Kullak igen. Imellemtiden er en forbindelse til et andet ankommet skib, The Alert, blevet etableret, men da forbindelsen til det eneste skib, der for alvor kan tøjle platformen, Aiviq, er forsvundet, vælger man af sikkerhedshensyn at kappe forbindelsen mellem The Alert og Kullak - og dermed atter lade platformen drive mod kysten.

Klokken 20.48 nytårsaften er grundstødningen en realitet. Kulluk, der stikker omtrent 10 meter, sidder fast i grusbunden ud for Sitkalidaks klippekyst. I dens tanke er der mere end 500.000 liter dieselolie. Frygten for en ny olieforurening i det sarte havmiljø ved Alaskas kyst melder sig igen.

Nytårsdag kan en eksperthold, der har været ombord på den strandede platform, dog melde, at der ikke endnu har været udslip fra Kulluks tanke. Men bekymringen er til stede, kritikken af den fejlslagne bugsering begynder at hagle ned over Shell.

Kilde: Anchorage Daily News

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere