Del : SMS
Berlingske Business

Audis topchef fejrer global fremgang

GERMANY-ECONOMY-AUTO-AUDI
Audi fejrer for tiden. Det tyske premium bilmærke rammer kunderne bedre end nogensinde med sine 50 bilmodeller på markedet, og salgskurverne peger opad over hele kloden trods den jævne udvikling i global økonomi Foto:

Den tyske bilfabrikant spytter flere biler ud på markedet end nogensinde og sætter rekord efter rekord. Selskabets topchef gæstede København denne uge og gav sin version af Audis kraftpræstation.

Artiklen fortsætter under annoncen

Rupert Stadler var synligt glad, da han tirsdag aften gæstede København. Den 51-årige topchef hos en af verdens førende bilfabrikanter var i København for at markere 25-års fødselsdagen for Audis populære TDI-motorer.

Men det er langt fra det eneste, som Audi fejrer for tiden. Det tyske premium bilmærke rammer kunderne bedre end nogensinde med sine 50 bilmodeller på markedet, og salgskurverne peger opad over hele kloden trods den jævne udvikling i global økonomi. Alene i Danmark er antallet af solgte Audi-personbiler vokset til 6.045 i 2013 fra 3.434 i 2009, og det lille danske marked er langtfra en enlig solstrålehistorie.

17BUSstadler.jpg

I 2013 nåede Audi-gruppen sin højeste omsætning nogensinde globalt på 49,9 mia. euro svarende til 372 mia. kroner, og 2014 tegner til at blive endnu bedre. I første halvdel af 2014 rullede der 11,4 procent flere Audier ud til kunderne end i samme periode året før.

»Vi er meget tilfredse med udviklingen. Jeg har absolut intet at klage over,« sagde Rupert Stadler, da han mødtes med en række internationale journalister i den danske hovedstad.

Grundet et højt investeringsniveau dykkede Audis nettooverskud til fire mia. euro svarende til 30 mia. kroner, men det gør stadig den tyske bilfabrikant til en af de mest profitable i industrien.

For 165 mia. kroner udvikling

Skal man for alvor fornemme omfanget af Audis fremgang. hjælper det at se salgstallene i et historisk perspektiv. I 1989 solgte Audi 420.000 biler på verdensplan. I 2014, 25 år senere, kommer den tyske koncern til at sælge flere end 1.600.000 biler – rundt regnet fire gange så mange som dengang.

pix_semler

Topchef Rupert Stadler ser dog ingen tegn på, at toppen er nået for det tyske bilmærke, der allerede i 1966 blev en del af Volkswagen-gruppen. Store udvidelser af produktionen i Kina, hvor en ny Audi-fabrik åbner i 2014, skal sikre, at koncernen kan øge antallet af producerede biler kraftigt. Inden år 2020 har koncernen nået et globalt salg på to millioner køretøjer, fastslår topchefen.

»Det er muligt, at vi når målet endnu tidligere,« siger Rupert Stadler, der har sat 165 mia. kroner af til investering i nye modeller, nye teknologier og udvidelsen af fabrikkerne fra 2014 til 2018.

Investeringerne svarer til 33 mia. kr. årligt, hvoraf de ni mia. kr. vil gå til udvikling. Den accelererede produktudvikling betyder, at Audi frem mod 2020 vil udvide antallet af bilmodeller fra 50 til 60. Pengene skal også bruges på endnu en ny generation af brændstofeffektive motorer.

Kina er blevet størst

En stor del af væksten henter Audi på det kinesiske bilmarked, hvor koncernen alene i 2013 solgte 491.989 køretøjer. Det svarer til 31,2 procent af antallet af solgte biler, hvilket gør det kinesiske marked til Audis suverænt største. Herefter følger det tyske marked med 250.025 solgte biler svarende til 15,9 procent af det totalte salg. Det øvrige Europa aftog i alt 26,8 procent af bilerne, mens USA tegnede sig for ti procent af Audis bilsalg i 2013. Stadler peger på, at Audi har tre vigtige pejlemærker frem mod 2020.

»Vi vil fastholde og udvide vores førerposition i Vesteuropa. Det samme vil vi gøre i Kina, og som det tredje vil vi angribe og sikre os større markedsandele i USA,« siger topchefen.

DAIMLER-RESULTS/

Det er ikke bare Audi, som oplever global fremgang. Generelt sælger de tyske premium mærker særdeles godt for tiden, og både BMW og Mercedes har i første del af 2014 meldt om tocifrede vækstrater og et salg, der er højere end nogensinde.

Hvordan, kunderne vil tage imod Audis nye bilmodeller, vides endnu ikke, men det tyske bilmærke med de fire ringe har et så stærkt image, at der skal betydelige skæverter til, hvis udviklingen i salget skal vendes.

Nye data fra analysebureauet YouGov viser, at Audi ligger særdeles lunt i svinget, når forbrugerne vurderer bilmærket i forhold til andre premium bilmærker. Audi har et overordnet image, der er bedre end både BMW, Mercedes og Volvo, og det gælder både, når man spørger de danske og tyske forbrugere. Audi skiller sig særligt positivt ud, når befolkningen svarer på, hvilket mærke der efter deres opfattelse giver mest værdi for pengene.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere