Del : SMS
Berlingske Business

Amerikanerne jubler: Comeback til bilindustrien

pix-ford
Ford-koncernens ledelse har grund til at finde det helt store smil frem - bilsalget stiger og virksomheden hyrer nye medarbejdere. Her ses fronten på en Ford F-150 i fiskeøjeoptik. Foto:

Det økonomiske kollaps i 2009 var ved at tage livet af den amerikanske bilindustri - nu vejrer bl.a. indbyggerne i bilbyen Detroit morgenluft.

Artiklen fortsætter under annoncen
Samme uge som magasinet Forbes har kåret Detroit som USA mest miserable storby, er der faktisk godt nyt til indbyggerne i den hårdt prøvede bilby. Nu varsler flere bilfabrikker i hele USA nemlig, at tiden er kommet til at investere og hyre flere hænder, skriver avisen New York Times.

Den amerikanske bilindustri kom på alvorlig glatis, da finanskrisen satte ind i 2008 og i de efterfølgende år, hvor økonomisk smalhals gjorde, at amerikanerne i stor stil udskød nykøb af køretøjer. Forbrugernes reaktion blev forstærket af forskellene mellem amerikanske og udenlandske bilers driftsudgifter samt det faktum, at finansmarkederne problemer gjorde det svært for bilfabrikkerne finansiere driften.

I sidste ende måtte præsident George W. Bush træde til med garanterede lån til bilproducenter. Problemerne sluttede dog ikke der - i 2009 måtte bilgiganten General Motors give op og krybe i Chapter 11-konkursly. Da virksomheden kom ud på den anden side var staten største aktionær.

pix-f-150

Der blev dengang talt om, at den amerikanske bilindustri var en dinosaurus, der havde kurs direkte mod massedøden. Men nu, i 2013, tyder alt på, at den forudsigelse ikke kommer til at holde stik. En ting er, at bilproducenerne har vendt minus i regnskabsbøgerne til plus. En anden ting er, at de nu er parate til nyinvesteringer - og det over hele USA.

Nationens næststørste bilproducent, Ford Motor, meddelte kort før weekenden, at den ville hyre 450 medarbejder til sin fabrik i Ohio, der producerer mindre og benzinøkonomiske motorer. Sidste måned lagde storebror General Motors planer på bordet om at investere 600 millioner dollar i en af koncernens ældste fabrikker i Kansas City, mens Chrysler nu vil hyre folk i Detroit, så dens Jeep-fabrik kan komme op i treholdsskift.

Alt i alt vidner udviklingen om, at den amerikanske befolkning har fået købelysten tilbage, når det gælder transport. Derudover bliver industrien boostet af det efterslæb, der stadig er fra kriseårene - også når det gælder om at få skiftet til et køretøj, der ikke er så benzinslugende som tidligere, vurderer Jessica Caldwell fra analysehuset Edmunds.com.

»Et opbygget behov og adgang til lånemuligheder holder hånden under salget,« siger hun ifølge New York Times.

Ford Motor var en af de virksomheder, der klarede sig igennem krisen uden at staten måtte træde til. Til gengæld måtte virksomheden afskedige medarbejdere i stor stil. Den situation er nu helt vendt - alene sidste år tilføjede Ford Motor 8.000 mennesker til sin arbejdsstyrke.

Topchefen for Ford Motors amerikanske division, Joseph R. Hinrichs, forklarer, at mens strategien for få år siden var omkostningsbesparelser og konsolidering, så handler det nu om at få produktionen op i gear - det ikke mindst på fabriksanlægget i Ohio, hvor der nu bliver hyret.

»Der er ingen tvivl om, at vi har været igennem en del i det nordlige Ohio,« siger Joseph R. Hinrichs ifølge avisen og tilføjer:

»Men nu er den nordamerikanske forretning særdeles konkurrencedygtig I forhold til resten af verden«.

Estimaterne for salget af amerikansk-byggede biler ventes at nå 15 millioner køretøjer i 2013. Da USA var sunket ned i krisesumpen i 2009 blev der solgt ni millioner.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere