Del : SMS
Berlingske Business

Absurd adfærd fælder amerikansk modeboss

AMERICAN APPAREL-CEO/
Overskrift
Grundlæggeren af det amerikanske tøjmærke American Apparel Dov Charney er den seneste tid både blevet kaldt amoralsk, blottet for etik og et depraveret bekendtskab. Foto:
US-AMERICAN-APPAREL'S-BOARD-REMOVES-CONTROVERSIAL-CEO-DOV-CHARNE
Overskrift
Foto:

Topchef og grundlægger af modehuset American Apparel er blevet fyret af bestyrelsen efter beskyldninger om sexchikane og rygter om usømmelig adfærd. Men den kontroversielle erhvervsmand forlader ikke selskabet uden kamp.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dov Charney er det, man i folkemunde vil betegne som en kulørt fyr. Det kommer endda fra de munde, som holder sprogbruget på et muntert niveau.

For læser man den sidste uges overskrifter om grundlæggeren af det amerikanske tøjmærke American Apparel, tager USAs nyhedsskrivere langt værre ord i brug. Her er Dov Charney både et amoralsk, blottet for etik og et depraveret bekendtskab.

Hvorfor den hårde medfart, spørger du måske? Udover at være berygtet for sin - lad os kalde det usædvanlige - indstilling til, hvad man kan og ikke kan som topchef, har Dov Charney været indblandet i en række retssager anlagt af tidligere ansatte. Faktisk er det nok hans usædvanlige ledelsesstil, der har fået ham i fedtefadet flere gange.

pix-Ryder1505

Blandt de kontroversielle eksempler på hvordan han har grebet livet som CEO for modekoncernen an, er blandt andet fortællingen om, hvordan han til interne møder kun iklædte sig en sok - og det var ikke for at varme tæerne.

Hvis sokkemøderne i sig selv ikke gjorde udfaldet, har Dov Charney også været hovedpersonen i flere sager om sexchikane, og han er også blevet beskyldt for kun at ansætte smukke mennesker.

Sidste onsdag fik bestyrelsen så nok af Dov Charneys eskapader. Bestyrelsen stemte for at fratage ham formandsposten og CEO-posten med øjeblikkelig virkning i det firma, han selv har været med til at grundlægge.

Fashion


Bestyrelsens beslutning blev taget på grundlag af en gennemgribende undersøgelse af Dov Charney og hans angivelige misbrug af sin stilling.

»Det er ikke noget, vi er glade for, men bestyrelsen føler, det er den rette ting at gøre,« udtalte Allan Mayer, der sammen med David Danziger har overtaget formandsposten i American Apparels bestyrelse.

»Dov Charney grundlagde American Apparel, men firmaet har vokset sig større end nogen som helst individer, og vi er overbevist om, at firmaet stadig har sine bedste dage foran sig,« siger Allan Mayer.

Men Dov Charney har ikke i sinde at forlade American Apparel uden at kæmpe for sin toplederstilling. Han er mildest talt rasende på bestyrelsen, som han mener har fremsat falske påstande mod ham i opsigelsen, og som samtidig har sat en hadefuld smædekampagne i gang mod ham.

»Det er højst usædvanligt, at en bestyrelse vil søsætte så hadefuld en PR-kampagne mod grundlæggeren af firmaet. Det er grotesk. Det er et desperat udbrud, der er bygget på et falsk grundlag, fordi bestyrelsen ikke har styr på det omfattende arbejde, jeg har lavet gennem det seneste år,« siger Dov charney ifølge Financial Times.

Kruse

Og han er klar til at gå rettens vej for at blive i firmaet. Hvis ikke han genindsættes som CEO for American Apparel, vil han forlange en fratrædelsesgodtgørelse på 25 millioner dollars. Samtidig siger flere kilder, at han arbejder på at samle nok opbakning fra aktionærerne til at genvinde sit job.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere