Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Fransk bilkæmpe kurtiserer genfødte Opel

Den tyske bilindustris prygelknabe Opel er tæt på at blive opkøbt af franske PSA. Bileksperter er dog i tvivl om, hvor Opel skal passe ind i den franske familie.

En europæisk bilfusion af de helt store er under opsejling. Det GM-ejede Opel, der også tæller det engelske søstermærke Vauxhall, er i sigtekornet på den opkøbslystne, franske bilgigant PSA, der ejer Peugeot og Citroën. Ifølge flere internationale medier står PSA klar til at købe Opel i en handel på 14 mia. kr. inden for få uger – og måske allerede torsdag i denne uge, hvor PSA offentliggør årsregnskab.

Hvis PSA lykkes med sit forehavende, vil PSA-Opel kombineret overhale Renault og blive den tredjestørste bilproducent i Europa – næstefter Volkswagen og Fiat. Og endnu vigtigere, så forventer den britiske bank Barclays, at opkøbet vil kunne generere synergier hvert år for 14,1 mia. kr. Men to danske bileksperter har dog svært ved at se, hvordan Opels og PSAs produktlinje vil supplere hinanden.

»Opel har været på en rejse, hvor har taget kampen op med VW, og det er præcis den samme rejse, som Peugeot skal til at ud på. I den mærkelogik får den nye gruppe en udfordring i at få plads til både Peugeot og Opel. Hvis det skal lykkes, skal PSA være rigtigt dygtig til at differentiere, så Opel bliver den ordentlige, tyske bil, hvor Peugeot kan lege lidt mere med følelserne,« siger bilanmelder for blandt andre Berlingske, Henrik Dreboldt.

Et ny Opel

»Armen ud ad vinduet, og radioen skruet helt op,« synger det ikoniske, tyske punkband »Die Toten Hosen« om drengene i den såkaldte Opel-bande. En opdigtet flok Brian-bøller, der selvfølgelig kører i bilmærket med lynet i logoet. For få bilmærker har gennem årene været så stigmatiserede i Tyskland som Opel, men de seneste år er der sket noget. Der er faktisk sket rigtigt meget.

»Mærket er blevet revitaliseret gennem de seneste år. Man vil ikke op og lave noget, som kan blande sig med BMW, Mercedes og Audi, men man vil give utroligt meget værdi for pengene. Det er lykkedes langt hen ad vejen: Opel Astra blev for eksempel kåret til Årets Bil i Europa. Det var ret interessant, for det var med til at understrege, at man var på vej ind i en ny æra for Opel,« siger bilteknisk redaktør på FDMs blad Motor Søren W. Rasmussen.

Teknologisk samarbejde

Opel og PSA kender allerede hinanden indgående. Gennem flere år har Peugeot og Opel delt teknologi, som man har brugt i relativt ens biler under hvert sit mærke. Søren W. Rasmussen vurderer, at det netop er teknologisk udvikling, som giver PSAs mulige opkøb af Opel mening i en tid, hvor der skydes milliarder i nye teknologier som el- og hybridbiler.

»Det er så dyrt at udvikle nye modeller, at såvel PSA som Opel har haft svært ved at tage springet ind i den nye verden. Man kan forestille sig, at et opkøb vil give en volumen, som gør det muligt at lancere nye modeller,« siger han.

Henrik Dreboldt er dog mere i tvivl, om PSAs opkøb af Opel vil ændre så meget volumenmæssigt.

»Hvis man skulle lave en gruppe, som volumenmæssigt skulle løbe om kap med de store, så er det . Hvis du ser på Hyundai og Kia-gruppen, Toyota og Volkswagen, og hvad de har på vej af modeller, så bliver det stadig svært,« siger han.

Opel og PSA har bekræftet, at man forhandler med hinanden, men en egentlig aftale er ikke officiel endnu.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen