Del : SMS
Berlingske Business

Tusindvis skifter forsikringen ud efter besøg på ny portal

Comparo_Business
Lars Lund-Nielsen, der er administrerende direktør i Nordic Consumer Portals, lancerede portalen Comparo.dk for fire måneder siden. Tusindvis af danskere har kigget på portalen i jagten på en billigere bilforsikring. Foto: Nikolai Linares

Flere tusinde danskere har i løbet af de seneste måneder sparet store summer ved at skifte forsikringsselskab efter brug af den nye prisportal Comparo.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det tager ikke mere end et enkelt minut, og flere tusinde kroner kan være sparet, og det er netop, hvad rigtig mange danskere har forstået. Siden prisportalen Comparo.dk gik i luften for fire måneder siden, har omkring 100.000 danskere været forbi hjemmesiden. Flere tusinde har efterfølgende skiftet deres bilforsikring ud og har i gennemsnit sparet 2.800 kroner. Det oplyser adm. direktør Lars Lund-Nielsen fra Nordic Consumer Portals, der står bag prisportalen.

Han mener, at tallene er et bevis for, at øget gennemsigtighed hjælper forbrugerne igennem den danske forsikringsjungle, der flere gange er blevet kritiseret for manglende konkurrence mellem selskaberne og for lav mobilitet blandt kunderne.

»Man kan sammenligne det lidt med, at hvis man for ti år siden skulle flyve til Stockholm, var der kun SAS, og prisen var fast 4.800 kr. I dag kan du gå ind på prisportaler og se forskellige priser, der løbende ændrer sig. I mine øjne er det bedre, at der kommer den her gennemsigtighed, så forbrugeren får flere valgmuligheder,« siger Lars Lund-Nielsen.

Med den hurtige succes er Comparo blevet en alvorlig konkurrent til forsikringssektorens brancheforening Forsikring og Pensions egen sammenligningsside Forsikringsguiden.dk. Dét på trods af, at Comparo.dk indtil videre kun sammenligner priser på bilforsikringer. Forretningen skal da også gerne udvides inden længe med andre produkter såsom indboforsikring og husforsikring, lyder det fra Lars Lund-Nielsen.

»Vi diskuterer i øjeblikket med bestyrelsen, om det ikke ville være hensigtsmæssigt at få flere produkter på hylden, og det ville også være naturligt, kunne man forestille sig,« siger han.

forsikring

En af de primære fordele ved Comparo.dk i forhold til Forsikringsguiden er ifølge Lars Lund-Nielsen, at den er langt mere brugervenlig. Det kan være en fordel på forsikringsområdet, der ofte bliver kritiseret for at være for besværligt og komplekst at gennemskue.

»Du kan jo prøve de to portaler. På under et minut kan du få 25 priser hos os. På samme tid på Forsikringsguiden har du svaret på ti spørgsmål, og der er stadig en helt masse, du mangler at svare på. Vores er markant hurtigere, og vi mener også, at brugervenligheden er markant bedre,« siger han og fortsætter:

»Forsikringsguiden har nogle begrænsninger i sig. Der er kun 14 selskaber med på den, og man kan maksimalt se priser fra seks selskaber. Hos os kan man se op til 25 priser samtidig. Så vores er lidt mere omfangsrig.«

Han understreger dog, at en prissammenligning på Comparo.dk blot skal ses som det første spadestik. Forbrugerne skal stadig huske at kigge grundigt på dækningerne og vilkårene i tilbuddene fra selskaberne.

pix-GNFF

Og det er netop, hvad brancheforeningen Forsikring og Pension peger på, når de bliver spurgt om, hvad de mener om den nye portal.

»Når man sammenligner forsikringer, er det vigtigt ikke kun at fokusere på prisen. Prisen er selvfølgelig vigtig, men det er også vigtigt, hvilken forsikring du køber, og hvad den dækker, og det gør vi meget ud af på Forsikringsguiden. Selvfølgelig kan du sammenligne priser, men du kan også se forskelle i forsikringsdækningen,« siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen fra Forsikring og Pension, som dog gerne vil anerkende, at det er positivt for forbrugerne, at der er kommet flere aktører på banen.

»Et eller andet sted er Comparo jo en konkurrent til forsikringsguiden.dk. Men det er fint, at der også er andre på banen, så forbrugerne har flere muligheder,« siger han.

Comparo.dk tjener penge ved, at de enkelte forsikringsselskaber betaler et honorar pr. emne, der henvises til selskabet. Lars Lund-Nielsen ønsker ikke at oplyse, hvor stort honoraret er, men ifølge ham viser europæiske undersøgelser, at niveauet ligger på 500-1.000 kroner pr. henvist emne. Det kan sidestilles med de større selskabers udgifter til forsikringssælgere, der sørger for at få nye kunder i butikken.

13BUSpelle.jpg

De udgifter har flere af de nye spillere på markedet ikke, herunder Next Forsikring og Gerda Nielsen Familie Forsikring, og derfor er prisportaler vigtige for dem.

»Nu kommer der en række selskaber, som ikke har traditionelle distributions- og markedsomkostninger. De betragter os som deres distributionsomkostning. Selskaberne betaler pr. emne, som de får ind – også selv om emnet ikke bliver kunde. Men vi ved, at mellem 50-70 pct. af de emner, vi sender videre, bliver kunder,« siger Lars Lund-Nielsen.

Comparo samarbejder også med knap ti forsikringsselskaber, blandt andet Alka og Gjensidige, og yderligere et par stykker er på vej, da Comparo har opbygget en omfattende database med prisoplysninger på biler, forbrugere, selskaber osv. Statistikken kan selskaberne bruge til at forbedre segmentering og tarifering af produkter og kunder.

Læs også: Analyse: Leverandører til finansverdenen skal investere sig til vækst

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere