Berlingske Business

Tillægsforsikringer er noget, Karl Smart-sælgere har skabt

jens chr

Artiklen fortsætter under annoncen

Tilbage omkring årtusindeskiftet boede jeg tre år i USA – i New York. I den forbindelse købte jeg ved forskellige lejligheder såkaldte langvarige forbrugsgoder. Altså TV, computer, mobiltelefon, hårde hvidevarer osv.

Hver gang blev jeg, så snart jeg havde besluttet mig for at købe, »overfaldet« af ekspedienten med en masse uimodståelige forsikringstilbud på de pågældende varer. Ikke bare en høflig service om at købe en produktforsikring, men aggressive sælgere, der fulgte mig som kunde helt døren med kontante budskaber om, at alskens ulykker ville falde ned over mig og mit nye produkt, hvis jeg ikke tilkøbte forsikringen.

Jeg er selvfølgelig klar over, at butiksfolk er sælgere, først og fremmest. Fair nok. Men når de på denne måde angriber mig som kunde, bliver jeg sur og tvær, og det endte som regel med en dårlig kundeoplevelse. Det er muligt, at de pågældende sælgere i butikken alene er blevet aflønnet efter, hvor mange forsikringer de kunne sælge, men for mig som forbruger er det ikke service, men plat pression.

a

Produktforsikringer af alle mulige slags har for længst vundet indpas også i Danmark. Jeg har oplevet det flere gange, blandt andet hos Elgiganten, det daværende Fona osv. Men dog som regel ved en høflig forespørgsel til sidst i købesituationen. Og altid blot med et enkelt salgsargument. Det kan jeg leve med. Som regel siger jeg nej tak. Min generelle holdning er, at man kan forsikre sig ihjel. Og at forsikringspræmier og dækning er totalt uigennemskuelige for menigmand.

Det er ikke ensbetydende med, at alle disse tillægsforsikringer er fup og fiduser. Men næsten. Køber du elektronik og hårde hvidevarer, gælder den helt almindelige toårs reklamationsret, eller du kan være dækket ind via forskellige indboforsikringer. Køber du rejser, er mange dækket ind via forskellige kortordninger som eksempelvis Mastercard og American Express. Altså hvis der er noget galt med produktet.

Det er selvfølgelig rigtigt, at har du det med at tabe tingene og droppe din nye opvaskemaskine ud ad vinduet, hælde skoldhed kaffe i din bærbare computer eller kaste med sko og støvler efter politikere i TV-ruden, jamen så dækker reklamationsretten normalt ikke. Har du således ikke helt styr på motorikken, så kan det måske være en idé at gå tillægsforsikringsvejen.

Billede

Jeg skal passe på med ikke at blive ramt af nemesis, men som jeg lige husker det, har jeg aldrig været i en situation, hvor en tillægsforsikring til et bestemt produkt ville have været en god idé.

Nu lancerer Dansk Supermarked et forsikringsprodukt til bl.a. Bilka-, Føtex- og wupti.com-kunderne. Betal 99 kr. om måneden, og du går fri af tsunamien af økonomiske ulykker, som ellers vil ramme dig morgen, middag og aften. Spørgsmålet er, om der er tale om et reelt tilbud, som har forbrugermæssig værdi, eller om det er et billigt salgstrick for at lokke kunder til? Mest det sidste tror jeg. Som forbruger skal man i hvert fald se sig for og gøre sig sine overvejelser, inden man siger ja.

Jeg skal gerne indrømme, at jeg umiddelbart får en forskrækkelse, når sælgeren spørger til en tillægsforsikring, og forskellige skrækscenarier farer igennem hovedet. Lige indtil trods-reaktionen tager over med et kontant nej-tak. Og foreløbig har denne trods vist sig at være en økonomisk fornuftsbetonet reaktion.

Jens Chr. Hansen er erhvervskommentator på Berlingske Business.

biler

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Trump har sat en lille kæp i det globale klimahjul ved at genåbne tidens mest kontroversielle olieledninger. Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvorfor det alligevel er det økonomiske ra...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen