Del : SMS
Berlingske Business

Spar tusindvis af kroner på forsikringsskift

Til BT skybrud
Foto:

Forsikringskunder, der er trætte af at bidrage til forsikringsselskabernes store overskud, bør selv tage affære og skifte til et billigere forsikringsselskab, anbefaler forbrugerorganisation.

Artiklen fortsætter under annoncen

Aah, det er lørdag, og solen skinner – en oplagt dag at få kigget sine forsikringspolicer igennem. De færreste kan nok nikke genkendende til denne situation, og derfor bliver vi hængende alt for længe i samme forsikringsselskab, selv om vi egentlig føler, at vi betaler for meget for vores forsikringer. Sådan lyder budskabet fra Forbrugerrådet, hvor vicedirektør Vagn Jelsøe opfordrer kunderne til at tage kampen op og undersøge, om det ikke skulle være muligt at finde et billigere alternativ.

»Der er ingen tvivl om, at danskerne ikke løbende forholder sig til, om de har det forsikringsselskab, der passer bedst til dem. Vi anbefaler, at man en gang om året kigger på sine forsikringer og sikrer sig, at man har dem, der passer bedst og til den mest fordelagtige pris. Men det gør folk ikke, og det gør de ikke, fordi forsikringer er et lavinteresseområde,« siger Vagn Jelsøe.

Han henviser til muligheden for at foretage et simpelt pristjek på hjemmesiden forsikringsguiden.dk, der er udviklet af forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring & Pension i samarbejde med Forbrugerrådet.

»Det er ikke nødvendigvis den samme pris, som man får, hvis man henvender sig til forsikringsselskabet, men det giver i hvert fald en idé om, hvor det kan betale sig at bede om et direkte tilbud,« siger Vagn Jelsøe.

Mange penge at spare

Et hurtigt pristjek foretaget af Berlingske Business viser da også, at der er en verden til forskel på forsikringsselskabernes priser. Således varierer priserne på en almindelig bilforsikring knap 4.000 kr., mens der også på en simpel indboforsikring kan være tusindvis af kroner at spare.

Pristjekket viser, at det dyreste selskab, Codan, med sine 6.478 kr. i årlig præmie er mere end dobbelt så dyr som de billigste, Bauta og Lærerstandens Brandforsikring, der skal have 2.763 kr.

Samme store prisforskel er Forbrugerrådet tidligere nået frem til.

»Tænk Penge (Forbrugerrådets forbrugermagasin, red.) foretog for halvandet år siden en test af forsikringspriser, der viste, at der på en ganske almindelig indboforsikring, hvor der altså er meget få variationer af, hvad den indeholder, kunne være op til 4.000 kr. i forskel på den årlige præmie,« siger Vagn Jelsøe og tilføjer:

»Så hvis man befinder sig i den forkerte ende af spektret, kan der altså være rigtig mange penge at spare ved at skifte til nogle andre. Det er forholdsvis standardiserede produkter, men forsikringsselskaberne gør jo, hvad de kan for at sige, at det kan være svært at sammenligne, og selvrisikoen der er lidt større, og vi dækker lidt mere osv., men i det store hele vil jeg sige, at medmindre man har nogle helt særlige behov, så er en indboforsikring en indboforsikring.«

Hvis man som forsikringskunde føler, at ens bilforsikring kunne blive billigere, er man nok ikke helt galt på den. Således har forsikringsselskaberne særdeles lave erstatningsprocenter på kaskoforsikringer. Eksempelvis viser Trygs seneste regnskab, at Tryg-kunder i 2012 blot fik 65 kr. udbetalt i erstatning for hver 100 kr., de lagde i forsikringspræmie. 16,50 kr. gik til omkostninger, mens de sidste 18,7 kr. gik lige i lommen på ejerne.

En del af forklaringen skal findes i, at forsikringsselskaberne i 2010 og 2011 havde store udgifter til vejrskader og derfor så sig nødsaget til at sætte priserne op for at kunne sikre en ordentlig indtjening. Det mener Ricky Steen Rasmussen, forsikringsanalytiker i Nykredit.

»Bilforsikringer har generelt været et område, hvor man har tjent gode penge, også i de tidligere år. Men der er ingen tvivl om, at man har gennemført nogle ret store præmieforhøjelser på en række områder, også på bilforsikringer for at genoprette lønsomheden på tværs af selskaberne efter et par år, hvor indtjeningen har været faldende og erstatningsprocenten stigende,« siger analytikeren, der forventer at se samme billede i de øvrige store forsikringsselskaber, når de inden længe fremlægger årsregnskaber.

Manglende gennemsigtighed

I et synspunkt i dagens udgave af Berlingske retter direktøren for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, fokus på den manglende konkurrence på forsikringsmarkedet. Hun påpeger, at det i høj grad er op til den enkelte forbruger at sikre sig lavere priser.

»Hvis kunderne ville forholde sig mere aktivt til deres forsikring, vil der være gevinster at hente,« skriver hun således og tilføjer, at forsikringsselskaberne har en opgave i at gøre markedet mere gennemsigtigt for kunderne.

»Branchen bærer selv en del af ansvaret for, at kunderne har svært ved at gennemskue markedet. Den kunne synliggøre og forbedre sammenligningsportalen forsikringsguiden.dk, og den kunne give kunderne mulighed for at få et samlet digitalt overblik over deres forsikringer,« skriver hun.

Forsikringsselskaberne selv ser da også gerne, at det bliver nemmere at overskue for kunderne.

»Vi er faktisk store fortalere for, at forsikringsbranchen bliver mere gennemsigtig. Vi fjernede alle vores gebyrer sidste år, og vi arbejder på at skabe så stor gennemsigtighed i priserne som overhovedet muligt,« siger Lise Agerley, kommunikationschef i Alka Forsikring.

»Kunderne er tilfredse«

Hos Danmarks tredjestørste selskab, der er dyrest i Berlingske Business’ pristjek på forsikringsguiden.dk, afviser man, at priserne er skudt i vejret på grund af manglende konkurrence.

»Vi mener bestemt, at der er hård konkurrence. En ting er selvfølgelig pris, men folk kigger også på, hvad man får for pengene. Får man kvaliteten, når skaden sker? Vi kæmper i virkeligheden på mange fronter for at være konkurrencedygtige og attraktive,« siger Jeanette Fangel Løgstrup, kommunikationsdirektør i Codan Forsikring.

Også hos Tryg peges der på, at kunderne bør fokusere på andre ting ud over prisen.

»Kunderne er tilfredse med den vare, de får. Du kender jo i virkeligheden først dit forsikringsselskab den dag, hvor skaden sker. Du kan jo have et rigtigt dårligt forsikringsselskab i tyve år, hvis du ikke har en skade,« siger kommunikationsdirektør i Tryg Troels Rasmussen.

Han mener også, at der er rigelig konkurrence på forsikringsmarkedet.

»Som vi ser det, er der en meget skarp konkurrence i Danmark. Der er tre-fire store udbydere samt en lang række mindre selskaber. Det er jo ikke, fordi feltet er lille,« siger Troels Rasmussen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere