Del : SMS
Berlingske Business

Små forsikringsskader kan koste dyrt

smadret mobil
Foto:

Tænk dig om før du anmelder f. eks. en lille skade på mobiltelefonen til forsikringen. Det kan udløse højere præmie eller ligefrem en opsigelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne skal tænke sig om en ekstra gang, inden de anmelder en skade til deres indboforsikring. Forsikringsselskaberne slår nemlig igen med præmiestigninger eller ligefrem en opsigelse, hvis de synes, at du har for mange skader. Det skriver Forbrugerrådets blad Tænk Penge.

Det betyder, at der er en grænse for, hvor mange skader du må anmelde inden for en bestemt periode, uden det får følger i form af forhøjet præmie eller forhøjet selvrisiko. Og grænserne er forskellige fra selskab til selskab.

"Der er ingen fælles retningslinjer for, hvornår forsikringsselskaberne kan lave en forhøjelse af præmien eller selvrisikoen. Det skyldes, at man ville komme frygtelig galt af sted i forhold til konkurrencereglerne, hvis man havde det. Desuden kan fælles regler nemt føre til mindre fleksibilitet, end vi ser i dag, og det vil jo være til ulempe for de fleste forbrugere," siger Hans Reymann-Carlsen, underdirektør i brancheorganisationen Forsikring & Pension, til bladet.

Det står ifølge bladet ikke præcist i nogle af forsikringsselskabernes betingelser, hvor en skade får bægeret til at flyde over og hammeren falder. Og det kan ifølge selskaberne variere fra kunde til kunde. Tænk Penge har kontaktet seks store forsikringsselskaber i Danmark og bedt om deres holdning.

Tryg betragter det som atypisk adfærd at have tre skader i løbet af to år, men de vurderer hele kundeforholdet, inden der gøres noget.

Nykredit kigger på kundens samlede portefølje og skadeforløb. Og hvis man kun har tegnet en indboforsikring og haft tre skader inden for tre år, så vil man som udgangspunkt få en stigning i selvrisikoen eller blive opsagt. F. eks. vil Nykredit ikke have en kunde, som har haft tre store indbrud.

Alka vurderer, om man kan forvente, at kunden bidrager til fællesskabet næste år. Et lille tab gør ikke noget, men hvis selskabet har et stort tab på kunden, så gør det noget.

De to største selskaber, Topdanmark og Tryg, forklarer, at de i generelle vendinger har valgt at informere kunderne i forsikringsbetingelserne. Der står, at begge parter har mulighed for at opsige forsikringen efter en skade. I stedet for at opsige forsikringen kan Topdanmark ændre den til en forsikring med begrænset dækning, forhøjet pris eller selvrisiko.

Hos Tryg står der, at hvis der konstateres, at der er særlige risikoforhold i form af mange anmeldelser af skader, kan forsikringen pålægges skærpede vilkår, hvilket kan være højere selvrisiko eller pris, begrænsning i dækning eller krav til kunden om forebyggende tiltag.

Vagn Jelsøe, afdelingschef i Forbrugerrådet, kritiserer, at der ikke er ensartede for forståelige regler.

"Forbrugerne bør vide, hvordan det forholder sig, og hvornår det kan betale sig at anmelde en skade, så de kan agere fornuftigt i forhold til deres forsikringer," siger han.

Han påpeger desuden, at de færreste forsikringsselskaber advarer deres kunder, når de er på vej i en uhensigtsmæssig retning. Det betyder, at kunderne som regel først bliver gjort opmærksom på forsikringsselskabernes praksis, når hammeren falder.

"Der er en ulighed i forhold til, at man som forbruger ikke ved, hvordan man er stillet, og om det kan være til skade for én at anmelde en skade. Man må forvente, at det ikke er den rene subjektivitet, forsikringsselskaberne arbejder ud fra. Derfor må de have nogle principper, som de kan redegøre for. Som minimum burde de, når man anmelder en skade, sige, at man skal være klar over, at hvis man fastholder anmeldelsen, kan man tabe penge på det. Andet er jo nærmest bondefangeri," siger Vagn Jelsøe.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere