Del : SMS
Berlingske Business

Privat forsikring mod ledighed fordoblet siden 2011

Praktik
Selv om ledigheden falder, forsikrer danskerne sig i højere grad mod arbejdsløshed. Foto:

Ledigheden falder, men danskerne forsikrer sig i stigende grad mod arbejdsløshed med private forsikringer. Det viser en opgørelse fra Forsikring & Pension.

Artiklen fortsætter under annoncen

I 2011 var 95.552 danskere omfattet af en privat forsikring mod arbejdsløshed, mens tallet i 2014 var steget til 188.261 forsikrede. Det skriver Ugebrevet A4.

Tallet dækker både over private forsikringer, som er et alternativ til dagpenge, og over forsikringer, som giver ekstra penge på kontoen oveni dagpengene. Forsikring & Pension vurderer, at langt størstedelen er lønforsikringer som supplement til dagpengene.

hubbe

Udviklingen har særlig taget fart, efter at store fagforeninger som HK Stat, HK Kommunal og Socialpædagogerne har valgt at tegne kollektive forsikringer for alle deres medlemmer.

»Når vi forhandler overenskomster og alle mulige andre ting, forholder vi os til medlemmernes tryghed. Hvis man bliver arbejdsløs, så er det også en fagforeningsopgave at sikre medlemmernes vilkår bedst muligt. Derfor ser vi det som en naturlig forlængelse af det, vi allerede gør for vores medlemmer, når de bliver arbejdsløse,« siger Socialpædagogernes formand, Benny Andersen, til Ugebrevet A4.

Han mener dog, at efterspørgslen på lønsikring skyldes et dagpengesystem, som ikke dækker nok.

»Det er klart, at havde vi haft et dagpengesystem, som allerede var dækkende, havde vi jo ikke valgt den måde. Men det er en løsning på situationen, som den er nu, selvom vi mener, at det fortsat er nødvendigt at arbejde for et mere attraktivt dagpengesystem,« siger Benny Andersen.

q

Hos det største forsikringsselskab på området, Alka, forklarer kommunikationsdirektør Lise Agerley, at efterspørgslen ikke er faldet, selvom krisen er afblæst.

»Vi oplever stadig efterdønninger fra finanskrisen. Jeg tror, at det dybest set er noget psykologisk. Selvom beskæftigelsen stiger, sidder det i rigtig mange mennesker, at man kan risikere at miste sit job,« siger Lise Agerley fra Alka til Ugebrevet A4.

På Center for Arbejdsmarkedsforskning ved Aalborg Universitet har adjunkt Stine Rasmussen været med til at undersøge lønforsikringerne som en del af et større forskningsprojekt.

»Jeg tror, at folk er blevet opmærksomme på, at med dagpengereformen er den økonomiske sikkerhed og tryghed blevet ringere. Derfor kan det jo godt være, at man tænker, at man bør have en tillægsforsikring oveni,« siger Stine Rasmussen.

penge

Hun forklarer samtidig, at undersøgelsen viser, at personer uden anden uddannelse en grundskole er mest tilbøjelige til at lade sig forsikre. Samtidig viser undersøgelsen, at man er mere tilbøjelige til at tegne en lønforsikring, hvis man tror, at det vil være meget svært at finde et arbejde, der er lige så godt som ens nuværende.

Betingelserne for lønforsikringerne varierer fra selskab til selskab, men fælles er, at de kan sikre en indtægt, der svarer til op til 80 procent af ens hidtidige indtægt, hvis man bliver uforskyldt ledig.

På mandag kommer dagpengekommissionen med sine anbefalinger til et nyt dagpengesystem. Kommissionen har blandt meget andet også skullet overveje, hvilken rolle private forsikringer skal spille fremover.

12BUSToyota-Corolla.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere