Del : SMS
Berlingske Business

Nu bliver det billigere at forsikre din bil

Morgentrafik
Foto:

Danskernes bilforsikringer bliver billigere. Det viser et nyt indeks over forsikringspriser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Bilforsikringer er et af de produkter, som de danske forsikringsselskaber slås mest om at kapre kunder med bl.a. fordi danskerne skifter bilen ud oftere end f. eks. deres bolig og boligforsikringer. Og nu er der tegn på, at kampen skærpes.

Ifølge et nyt forsikringsindeks, som den internationale koncern for dataanalyse Towers Watson har lavet i samarbejde med forsikringsportalen Comparo.

Indeksets første offentliggørelse viser, at danske bilforsikringspræmier faldt med 1,5 procent i løbet af årets første fire måneder. Det betyder i kroner, at den gennemsnitlige pris for at tegne en ny, privat bilforsikring med ansvar og kasko faldt fra 6.908 kroner i januar til 6.806 kroner i april.

Det nye Towers Watson/Comparo Bilforsikringsindex vil fremover vise udviklingen i den gennemsnitlige pris, danskerne skal betale, når de tegner en ny bilforsikring med ansvar og kasko uden at tage yderligere rabatter i betragtning. Indekse udarbejdes på baggrund af reelle tilbud, som forsikringskunder indhenter via Comparo.

Comparo har udbudt online sammenligning af forsikringspriser i otte måneder, og ifølge Peter Rosendahl, chef for data og analyser, er der foretaget flere end en halv million sammenligninger allerede.

»Sammenligninger gør markedet mere gennemskueligt og øger konkurrencen, hvilket presser prisen. Kunder, der har brugt Comparo rapporterer ofte om betydelige besparelser i vores kunde-spørgeskemaer, hvilket tyder på at mange ville kunne spare ved at overveje at skifte deres bilforsikring. Prisindekset giver et interessant indblik i, hvordan prisstrukturer ændrer sig, og reducerede priser for unge billister er blot begyndelsen. Vi forventer i fremtiden at vi vil opleve yderligere generelle pris-reduktioner som følge af hyppigere prissammenligninger,« skriver Peter Rosendahl i en kommentar til indekset.

Han henviser til, at prisfaldet er sket på tværs af de fleste aldersgrupper. Men den største reduktion på 5,4 procent er sket for unge billister under 25 år, hvor den gennemsnitlige præmie falder fra 16.051 kroner til 15.185 kroner.

De to aldersgrupper på 26 til 29-år og 30 til 50-år har oplevet prisfald på henholdsvis 0,7 og 0,1 procent i de tilbud, de har indhentet.

Modsat er det gået i aldersgruppen mellem 51 og 70 år, som har set en stigning på 1,2 procent i de priser, de er blevet tilbudt, til en gennemsnitlig forsikringspris på 4.711 kroner.

Towers Watson konkluderer, at tallene indikerer øget konkurrence.

»Lanceringen af det nye indeks viser, at den samlede ansvars- og kaskopræmie for unge billister er blevet reduceret i takt med, at forsikringsselskaberne er begyndt at konkurrere seriøst om disse segmenter bl.a. gennem online kanaler. Dette sker muligvis på grund af de muligheder, der er opstået med nye prissammenlignings-værktøjer. Vi håber, at indekset vil give forsikringsbranchens interessenter en klar og gennemskuelig information om markedsudviklingen,« skriver  Christian Clemmensen, der er ansvarlig for de nordiske markeder hos Towers Watson.

Det næste indeks er planlagt til 15. august.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere